Snønuten (30.09.2015)

Written by JoSo (Johan Solberg) GSM

Start point Mostøl p-plass (625m)
Ascents Snønuten (1,604m) 30.09.2015
Visits of other PBEs Jonstølen (720m) 30.09.2015
Mostøl p-plass (625m) 30.09.2015

Tåke hemmet litt av utsikt fra ca 1100 moh og helt til topps på 1604 moh i dag, men det gjorde meg ikke stort. Dette var uansett en utrolig fin tur til en flott topp! Merker godt at jeg gjentar meg selv med "fin tur" og "flott topp"... Men det er jo sant - nesten hver gang.
Jeg fulgte stien vest for elva og la merke til den nye turisthytta Jonstølen på andre siden av elva på vei opp gjennom skogen. Planen var å besøke denne på retur.
Stien i retning Kyrkjesteindalen er en god T-merket sti, og jeg fulgte denne til nøyaktig 1000 moh. Gjennom Nedre Reindalen og videre til Snønuten er ruta veldig tydelig vardet og gjorde ferden lett mht tåka som lå som en graut.
På retur krysset jeg elva ca 500 meter sør for Jonstølen. Det skulle vise seg å være en omvei, for like ved Jonstølen er det kommet ei ny, fin gangbru over elva. Benyttet meg av den på vei mot p-plassen ved Mostøl.
Jonstølen er ei ny flott turisthytte for Stavanger Turistforening med god planløsning og fin & moderne arkitektur.