Kvitingskjølen rundt (04.10.2015)

Store Kvitingskjølen (2,064m) 04.10.2015
Vestre Kvitingskjølen (2,060m) 04.10.2015
På toppen av varden på Store Kvitingskjølen

Startet fra parkeringen ved Sålell rett etter broa.
Harex (Harald Johansen) hadde gått samme rundt 14 dager tidligere og hadde kommet med en del innspill til rute som avvek litt fra den som er inntegnet i "bibelen"

Tips 1 : Sti langs venstre side av Kvitinge. Så da fulgte vi den oppover mot Kjølsteinen.

Tips 2 : Etter Kjølsteinen, begynn allerede på ca 1550 moh å skrå bortover mot høyde 1874. Passer denne på ca 1750. Dette er mye lettere enn å følge ryggen lenge opp.
Her "nede" i den sør-sørvestvendte siden er det lite stein, men fint mykt underlag å gå på. Faktisk helt opp til 1750 og lengre. Når vi nærmet oss 1874 så ble jeg dessverre fristet til å gå litt for høyt opp, slik at vi kom inn på steinfeltene etter at vi rundet 1874.
Skulle hørt på tipset om å holdt oss på ca 1750, for derfra og langt opp mot Nørdre så er det jordfelt å gå på. Vi så selvsagt dette og gikk noen meter på skrå ned igjen og fulgte det meget lettgåtte underlaget helt til toppen.
De siste par hundre meterne var den fin knallhard snø å gå på :)
Lettgått fra Nørdre til Store, på "asfaltsnø", mao hard og fin.
Tilsvarende ned til 1980 på vei mot Vestre. Her ble det litt steingåing igjen før vi gikk ut på Storfonne. Vi måtte gå ett stykke til venstre før vi rundet og gikk opp til toppen. Fonna var litt hard.
Tips 3 : Ned fra Vestre, ikke følg ryggen ned mot 1818, men følg kanten på Storfonne bratt ned i dalen. Nede i dalen er det nemlig meget lettgått, lite stein og mye jord. Dessverre for oss var Storfonne temmelig hard, så vi tok ikke sjansen på å gå utpå den før vi kom ned mot kanskje 1700 m. Frem dit fulgte vi snøkanten/steinkanten på fonna. Størrelsen på fonna vareier selvsagt fra år til år, men om den er stor som i år så er nok dette den raskeste veien ned. For nede i dalen er det som sagt knapt nok stein.

Været på turen var helt greit. Lite sol, men heldigvis ingen nedbør eller tåke. Det lå tåke på toppene når vi gikk opp, men den forsvant før vi kom opp til den. Litt tåke i 20 min rundt Vestre.