Trollsteinhøe-toppene og Gråhøe (03.10.2015)

Written by JohnTiger (John Bårdset) GSM

Ascents Gråhøe (2,154m) 03.10.2015
Austre Trollsteinhøe (2,095m) 03.10.2015
Store Trollsteinhøe (2,201m) 03.10.2015
Søre Trollsteinhøe (2,161m) 03.10.2015
Startet fra parkeringen inn mot Glitterheim 0840 i ett FANTASTISK høstvær. Skyfritt og nesten ingen vind. Gikk litt innover veien før vi skrådde opp i retning mot Trollsteinkvelven. Gikk nok litt for rett/bratt opp, for vi måtte gå litt ned igjen på vei mot oppstigningen mot Austre Trollsteinhøe. Tok en god pause før oppstigningen til denne. Lettgått hele veien til toppen, men fra høyde 1996 var steinene islagte så det gikk tregt og forsiktig de siste meterne.
Vi, TRefsnes (Trine) var med, fryktet at snøfeltene opp mot Store var knallharde og dermed ville gjøre det vanskelig å gå opp der, men heldigvis var de akkurat feste slik at vi kom greit opp. Derfra og helt til Gråhøe var snøen fantastisk å gå på. Nesten som asfalt, mao meget lettgått!
Midt oppe på høydene der, mellom Store og Søre dukket plutselig Harex (Harald Johansen) opp. Han hadde tenkt å overraske oss OG gå sammen med oss, men så hadde vi gått hver vår vei...så det ble med det korte møtet i solen der oppe og middag i Heidal etter turen :)
Vi gikk bratt ned fra Gråhøe, liker ikke å gå lengre enn nødvendig :)
Returen ned gjennom Trollsteinkleven var langdryg, men i det nydelige været var det egentlig veldig fint. Tilbake ved bilen 1700.
Glittertinden sett fra oppstigningen fra Veodalen.