Rensfjellet og Kråkfjellet i stiv kuling og sol (06.10.2015)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Kråkfjellet (816m) 06.10.2015
Rensfjellet (941m) 06.10.2015
Punkt nordvest for Rensfjellet (929m) 06.10.2015
Visits of other PBEs Kråkfjellet p-lomme (485m) 06.10.2015

Hadde kjørt den lange veien opp til Samsjøen (75 kr i automatbom) kvelden i forveien, inn til Kråkfjellet p-lomme og lagt meg bak i bilen, viss på at lenger kom jeg ikke med motorkjøretøy. Vinden reiv og sleit i bilen om natta, og hadde ikke løyet om morgenen, så det var bare å berede seg på den; vindjakka blei tatt på med en gang, og alpinbriller lagt i sekken.

Fulgte en meget våt sti nordover langs Samsjøen, og skjønte etter et kvarter at det bare var å glemme å holde seg tørr på beina her. Ved å forlate stien ble det faktisk tørrere å gå, så resten av turen ble det "selvstendig terrengbehandling."

Et søkk ned til bekken Åsåra måtte forseres; det ble ganske bratt ned her, og så støtte jeg på stien opp igjen fra denne, men mistet den straks. Like greit, jeg satte kursen rett mot toppen okke som.

Opp mot Rensfjell.
Etter ca 2:40 (moderat fart) sto jeg ved den digre forseggjorte varden på Rensfjell. Det blåste kraftig her oppe!
Jeg visste at kommunetoppen i Melhus lå like NV for Rensfjellet, og ruslet derfor ned dit.
På kommunetoppen i Melhus. Bolten synes i skyggen i toppvarden her.

Nå burde jeg spist litt, men ville først komme meg litt i le for den leie vinden, og tok kurs mot Kråkfjellet i vest. Med vinden i ryggen og lett hellende terreng ble det behagelig ned mot myrområdene. Dessverre måtte pausen skje i skyggen for sola, da det ikke var mulig å finne le og samtidig være i sollys.

Kråkfjellet badet i sol (og vind).
Mot Oksen 679m i nord, og tjerna der. En evt. omgåelse av myrpartiet i nord skjer nettopp over dette området.

Greit over myrene i Oksdalen
Nå kom den delen av turen som jeg var mest spent på; myrene på flatene i Oksdalen. Det jeg fryktet mest var farlig myr og dyphull, men det hele gikk veldig greit og ikke spesielt vått ble det heller. Litt labyrint-gange for å omgå de våteste partiene ble det selvsagt, men jeg var positivt overrasket!

Litt krattkrig oppover mot Kråkfjellet, men ikke verre enn at jeg kunne leve med det. Snart kom toppen og varden innen synsvidde:

120 minutter etter at jeg sto ved varden på Rensfjellet, sto jeg ved varden på Kråkfjellet. Da hadde jeg hatt matpausen også, og var godt fornøyd med tida.
Kong Olav har rastet her, sto det på en stein på toppen av Kråkfjellet.

Jeg syntes det var flere toppunkter utover nordryggen, og telte på knappene om jeg skulle ut å sjekke. Det blåste noe forferdelig her, men jeg tok turen. Gps-en ga imidlertid lavere høyder ute på disse to toppene.

Fra Kråkfjellet tilbake mot Rensfjellet. Ganske ensidige farger og monotont terreng, men flott vær da!
Flere toppunkter på nordryggen ble sjekket ut; de to er i følge gps-en lavere...

Så tok jeg på meg alpinbrillene, og stålsatte meg for returen: Nå fikk jeg den kraftige vinden rett i mot, og det var ikke småtteri! Jeg måtte støtte meg med stavene og arbeide meg mot vinden i nedoverbakkene - enda godt jeg hadde vett på å huske alpinbrillene! Derfor gikk det ganske sakte nedover, og jeg var tilbake ved bilen etter noe over 6 timer.

En flott dag i trønderske fjell, men slitsomt med denne fæle vinden hele tiden.

Missing title

Written by Þróndeimr 08.10.2015 10:35

Ja, det har vært noe forferdelig til vind, men det skal heldigvis roe seg til helgen. :)

Missing title

Written by Þróndeimr 06.10.2015 19:43

Jasså, du er på tur nordover?

Sv:

Written by Olepetter 06.10.2015 20:08

Ja, tenkte å ta noen kommunetopper til i Sør-Trøndelag et par dager til.