Lang dag på Gozo (05.10.2015)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Ta' Dbiegi (190m) 05.10.2015 18:00
Visits of other PBEs San Blas parkering (Gozo) (75m) 05.10.2015 18:00
San Blas klatrefelt (Gozo) (60m) 05.10.2015 18:00

Mandag i høstferien ble i sin helhet viet til øya Gozo (nest største øy i Malta). Fergen går fra nord-vest spissen av hovedøyen Malta, og tar ca. 30 minutter. Betalingen skjer på turen tilbake!

Midtvegs mellom Malta og Gozo møter vi fergen som går miotsatt veg.

Vi kjørte rett opp til Ramla Bay der damene ble satt av for soltilbeding og bading på Ramla Beach (en flott nordvendt sandstrand med mørk rød sand).

Et meget sjeldent innslag av barisklatring i varmen.

Stian og jeg kjørte så tilbake til Nadur der vi bunkret litt vann og mat før vi kjørte ned mot San Blas for litt klatring i solsteiken. Vi fant oss en stein, Lower Sopu Tower, og gjorde unna de 4 rutene på skyggesiden (opp til 6a). Siden vi var helt alene på feltet tok jeg sjansen på blekfet barisklatring. Etter at denne veggen var brukt opp fristet det mer med bading på Ramla enn mer klatring pga trykkende varme som var desidert værst for den som sikret.

Victoria (Rabat) er hovedstaden på Gozo og vel verdt et besøk!

Etter kjapp bading kjørte hele gjengen til hovedstaden Victoria der det ble litt sight-seeing og middag. Solen var på veg ned så vi rushet på for å rekke solnedgangen på Gozos høyeste "fjell". Foskjellige aksessruter ble overveid og en lokal bonde (?) kom med tips til oss. Vi endte opp med å kjøre en veg som gav oss god utsikt over mot toppen. Stian ville imidlertid at vi skulle kjøre videre så vi parkerte først etter å ha forsert et jorde som neppe er ment for personbiler... Lett tur opp til toppunktet som er markert med en sammenrast varde.

Toppen av Gozo i nydelig solnedgang.

Turens mest spennende øyeblikk kom da vi kjørte videre på korteste veg mot Azur Window. Vegen ble etterhvert meget smal og bratt, og det ble full stopp i en krapp sving midt i en bakke. Betong er glatte greier og alle passasjerene måtte ut av bilen før jeg kunne rygge forsiktig ned, ta fart og gi jernet opp bakken. Det gikk såvidt... og til alt hell ble det ingen nærkontakt med berget og murene.

Kanskje ikke helt reglementert parkering... men da rakk vi ihvertfall solnedgangen på toppen.

Vel oppe på hovedvegen kjørte vi ned til Azure Window som vi bare kunne skimte i skumringen. En planlagt tur oppe på buen ble det ikke noe av pga. mørket.

Azure Window i skumringen.

På vegen tilbake til fergen tok vi turen oppom en stor Jesus-statue utenfor byen Marsalforn. Det gikk ikke veg opp hit men vi fant vha. Google-map på mobilen en sti som ble fulgt i svartmørket. Litt hjelp av lysene fra mobiler var godt å ha både opp og ned.

Straks oppe ved den opplyste Jesus-statuen vest for Marsalforn.

En lang og innholdsrik dag på Gozo ble avrundet med nest siste ferge tilbake til Malta. Vi hadde et par andre potensielle mål på turen men tok ikke sjansen på å komme for sent til fergen "hjem".

Gozo anbefales på det strekeste hvis man har noen dager på Malta. Det går helt fint å fylle både 2 og 3 dager på denne øya!