Ranastongi (03.10.2015)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Smådalen (1,147m)
Ascents Ranastongi (1,903m) 03.10.2015
Ranastongi trig pkt (1,900m) 03.10.2015
Østre Ranastongi (1,888m) 03.10.2015
Storebottegge Ø3 (1,810m) 03.10.2015
Storebottegge Ø4 (1,812m) 03.10.2015

Min gode gamle kompis Carl Fredrik sendte meg melding for et par uker siden og lurte på om vi ikke skulle få til en fjelltur i høst. Han er som kjent en travel mann, noe man må være når man er en toppidrettsutøver. Men nå hadde han et par uker med off-season, og ville gjerne bruke litt av den tida til en etterlengtet fjelltur. Det er jo takket være ham at jeg begynte å samle på 2000-meterstopper for noen år tilbake, så det gledet meg at vi skulle få til en tur sammen.

Nydelige høstfarger i fjellet. Nettopp satt i marsj fra bilen.

Vi bestemte oss for å ta en tur på Ranastongi siden det ikke er så langt fra der Carl Fredrik har hytte ved Syndin. Sammen med flere andre i følget; Dag, Gustav, Sindre og Øyvind startet vi fra Smådalen i et fantastisk høstvær. Snakk om å time den ene fjellturen på et bra tidspunkt!

I oppstigningen mot 1888-toppen. Jotunheimen ruver i kulissene.

Starten gikk over en del myrete områder, men etter hvert som vi begynte stigningen i retning Hestebotten ble det tørrere. På vei fram valgte vi å krysse Tverråne og ta den bratte stigningen opp ura mot Østre Ranastongi, 1888 moh. Like før vi var oppe på platået tok vi en lunsjpause mens vi nøt synet av Jotunheimen i det fjerne. Nysnø på de høyeste toppene. Snart kommer vinteren!

Dag tar de siste stegene opp mot flata.
På toppvarden til Ranastøngji som dei seier i Valdres.

Deretter trasket vi rolig over platået og bort til toppvarden. I ettertid ser jeg at det trolig finnes et punkt 170 meter lenger vest som er litt høyere. Får ta meg en tur bortom dit ved neste visitt. På toppen var det folksomt, men det virket som at de fleste kom opp fra Hemsedalssiden ved Vavatn.

Ved stupkanten ned i Hestebotten.

Øyvind ville gjerne se ned mot Hestebotten, så vi tok en liten pause nede ved stupkanten. Flott å skue ned dit! For å få en rundtur valgte vi å gå videre mot Storebottegge og ut igjen i Hestebotten. Etter en noe langdryg marsj begynte vi på nedstigningen mot botnen.

Gustav is living on the edge.

Her fikk vi litt problemer. Det gikk en snøfonn ned her som var så hard og bratt at vi ikke klarte å krysse den til høyresida sett nedover. Derfor havnet vi på venstresida, og havnet kun opp i bratte hamre og stup. Ble en del knoting og småklatring, men med litt samarbeid og en hjelpende hånd her og der kom alle seg trygt ned. Dagens adrenalindose fikk vi med det oppfylt.

Ned i Hestebotten ble det litt trøbbel med rutevalget.
Endelig nede.

Turen var dog ikke over. Drøyt 8 km med trasking ut dalen gjenstod, og delvis i myr og kratt første del. Observerte en reinsflokk på veien, og i elva plasket det ørreter oppover straumen. Skulle hatt med en håv! Rakk fram til bilen akkurat idet det ble så mørkt at hodelyktene måtte fram.

Kveldsstemning i botnen.

Videre kjørte vi til hytta til Carl Fredrik, og for min del ble det en del leting før jeg fant fram til den aktuelle plassen… Feiret dagen med deilig grillkylling, funnet i søpla bak Coop i Vang!

Takk for turen! :)

Kart

Start date 03.10.2015 11:02
(UTC+01:00)
End date 03.10.2015 18:36

Fin høsttur

Written by hmsv1 11.11.2015 16:58

Deilig å se tilbake på flotte høstfarger igjen. Tror det må ha vært samme dag vi var på tur i området rundt Smørstabbtinden, mye kontrast mtp mengde snø der og hvor mye dere hadde på Ranastongi. Kult at turen ble kryddret med et interessant rutevalg!

Sv: Fin høsttur

Written by 500fjell 11.11.2015 22:47

Ja, det var nok samme dagen!:) Husker Christian sendte melding like før vi reiste. En nydelig høstdag!