Linn Thereses siste...og "bomtur" til Skjenegge (04.10.2015)  4

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Tyinholmen (1,112m)
Endpoint Tyinholmen (1,099m)
Ascents Skjeltrene (1,393m) 04.10.2015
Skjeltrene trig. pkt. (1,387m) 04.10.2015
Sør for Skjenegge (1,587m) 04.10.2015
Skjenegge sørøst (1,594m) 04.10.2015

Det ble en fin tur til Linn Thereses siste pf 100 topp i Valdres. En enkel fin topp akkurat på grensen mellom Oppland og Sogn og Fjordane. Rundt 25 stk. fulgte Linn Therese til denne toppen deriblant en journalist fra Valdresavisa. Toppen ble feiret med fruktchampagne og pølser og lomper. Linn Therese gir seg nok ikke nå...flere topper venter på den spreke, sprudlende 10-åringen. Gratulerer så mye til spreke Linn Therese med komplett liste.

Siden jeg hadde reist så langt for denne korte turen ,-hadde jeg lyst på en topp til. Da var det greit å prøve å få med seg en pf 250 i distriktet. Morten hadde foreslått Skjennegge mellom Tyin og Bygdin. Geir Arne og Gitte ble med på turen. Jeg hadde lagt inn toppen på gps...ved hjelp av Garmin Mapsource. Hadde lagt inn punktet...toppen Skjenneggi...som det står på dette kartet. Stusset nok litt da turen ble såå lang....da Morten sa det var en forholdsvis kort tur. Vel...forbauselsen var nå stor da jeg la inn sporet i dag. Vi hadde nok ikke vært på hovedtoppen som på Peakbookkartet er 1607 moh !! Vi hadde vært på en topp som ligger sørøst for denne....navnløs....på dette kartet, men ikke på mitt Garminkart. Surt det....men har faktisk opplevd dette før på Ringebufjellet der det har vært feil.

Shit au...man får ta seg en tur seinere i dette meget flotte området. Vi fikk dog et par "førstegangsbestigninger",he,he...som et plaster på såret. Neste gang så skal jeg virkelig gjøre bedre research. Man bør sjekke Peakbookkartet opp i mot kartet på Garmin for å unngå slike tabber. En fin tur ble det,- og noen bra bilder ble det også. Tror vel ikke Geir Arne og Gitte er helt fornøyd med at hovedtoppen uteble..... ;) Kona ler litt og sier at jeg har jo vært på tur og på en topp!! Helt enig....fint var det også der, men det var feil topp ;)

Start date 04.10.2015 15:32
End date 04.10.2015 19:53

Turgleden som gjelder :)

Written by venkekristin 13.10.2015 21:22

Og fint å hilse på deg igjen etter peakbooktreffet..

Skjeltrene med pølser og kos, pluss litt klatring utgjorde dagen for oss. Takk for turen :)

Sv: Turgleden som gjelder :)

Written by Atomsilda 14.10.2015 20:29

Takk det samme Venke :) Det ble en fin tur både på Geita og nå på Linn Thereses siste topp. Treffes vel på tur igjen :)

• +

Sv: Sv: Turgleden som gjelder

Written by venkekristin 14.10.2015 20:36

SCHTRAAAF!!!

Written by Garm 07.10.2015 19:31

Det vert nok pisk på pung med ein oppflisa stålwire ved neste rendezvous for dette Jørn.

Men sånn går det når ein tyr til sånt nymotens GPS tull. Dette hadde aaaaldri skjedd om vi brukte kart og kompass. :)

Sv: SCHTRAAAF!!!

Written by Atomsilda 07.10.2015 20:55

Tenkte jeg det ikke :( :( he,he. Har ikke sett på det vanlige 1:50000 kartet hva som er merket av som "Skjenegge"...men burde jo sett på høyden da.... Den lyver jo ikke.

Nydelig i høstfjellet

Written by Gråbein 06.10.2015 13:52

Flotte bilder Jørn!

Ojojojoj

Written by mortenh 05.10.2015 20:19

Her snakker vi. Jeg har vært borti å snu før høyeste punkt, men her snakker vi om en regelrett forbikjøring på høylys kveld.

Den alderdommen er ikke lett å bæra ;-)

I alle fall veeldig hyggelig med nærvær tidligere på dagen.

Sv: Ojojojoj

Written by Atomsilda 05.10.2015 20:23

Ja...skivebom på høylys dag ;) Ikke stor forskjell på toppene der inne...så ingen "utmerket" seg i terrenget. Og takk for hyggelig samvær på Skjeltrene...med pølser og kos.