Stryn: Beinnesklovane (04.10.2015)

Endpoint Sunde (75m)
Ascents Klovane (982m) 04.10.2015
Klovane vestre (965m) 04.10.2015

FLott tur ilag med Torleiv i dag til Stryns tredje laveste 100 pf topp ;) Det var litt usikre meldinger, derfor passet det finfint for meg som har blitt ganske så forkjølet og tett, å ta en relativ enkel og kjapp topp.

Ove har vært her tidligere, og da gikk han fra Beinnes, og hadde vel egentlig ikke så mye sti å gå etter. Jeg snakket med en kollega av meg tidligere i uka som fortalte om en oppgang til Siciliekruna via Klovane som han hadde prøvd seg på nylig. Han sa at det var god sti fra Sunde, derfor gikk vi for denne ;)

Kjørte inn Oldedalen og parkerte like overfor Oldevatn Camping. Her var faktisk skiltet til Klovane og en egen parkeringsanvisning, ikke verst. Stien gikk først gjennom et hestebeite, og var videre skiltet rett frem mot Klovane og også mot Kvitefjellet til høyre. Sistnevnte vet jeg ikke hvor havnet, men var også helt uinteressant i denne sammenheng. Nå gjaldt det å plukke listefyll på Stryn 100 pf lista!

Stien oppover er jevnt bratt og god. Veldig positivt overrasket over denne. Man eter høydemeter raskt oppover her over relativt kortr distanse. Vi hadde det ikke travelt, så tok oss noe drikkepauser på vei oppover. Nesten oppe i skaret mot Siciliekruna som vi så vidt kunne skimte oppi skodda, gikk vi først på vesttoppen 965. Her var verken varde eller noen særlig markering. Kunne satt opp et par steiner for syns skyld, men vi fortsatte heller mot hovedtoppen Klovane 982 og tok oss en god matøkt og klesskift der istedet. Selv om det var litt drivende skodde i dag, fikk vi siste halvdel av turen flott utsikt til kjente topper i området rundt. Det er ikke mange jeg mangler i stryn, men jeg kunne iallefall se en av de som ligger og irriterer både meg og Torleiv litt, nemlig Svartenibba. Der har Ove vært sammen med Gustav, Torleivs bror. Nei, vi må nok jobbe på litt med å komplettere denne lista i ikke altfor overskuelig fremtid, iallfall for min del!

Returen gikk kjapt ned samme vei. Nede ved bilen kom vi i snakk med dem som eide garden hvor vi parkerte. De kunne fortelle at oppgangen via Klovane til Siciliekruna er vanskelig i år pga snøforholdene som har vært. Det er ei fonn som vanligvis må ramle ned før man bør passere i underkant. Fonna ligger der ennå i år, og derfor er ikke ruta å anbefale pr nå. Får heller ha det i tankene til en annen gang ;) Hvis vi skulle snakke med en kar som visste det som var verdt å vite om denne oppgangen, var det visst grannen! det skal jeg legge på minnet ;)

Tusen takk for en flott utnyttelse av en etter hvert flott dag Torleiv :-)
Stistart på Sunde, skimter litt av Klovane i bakgrunnen
Godt skiltet ved start
Etter ca 600 enkle høydemeter kommer man ut av den tette skogen og kan skimte litt av siste stigningen
Ut av skodda..
Neslenibba til venstre, Briksdalen rett frem
Fra Vestre Klovane mot Olden
Fra Vestre Klovane 965 mot Klovane 982
Vestre Klovane
Torleiven i nydelig positur mot oldevatnet og Briksdalen
Undertegnede på Klovane 982 med den spennende oppgangen mot Siciliekruna jeg gjerne skulle forsøkt en gang!

Nydelige Haustbilder

Written by Eikås 04.10.2015 22:06

Litt av ein tur med dei haustfargane :) Siciliekruna må til i ein fellestur ;) :)

Sv: Nydelige Haustbilder

Written by ligroenb 04.10.2015 22:19

Det må det! Jeg har kun vært der på ski fra Fossheim så hadde vært spennende å prøve fra denne kanten ;-)