Fingeren m/Trond Arne, Hilde og Anne (03.10.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Standalhytta (390m)
Endpoint Standalhytta (390m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Fingeren (1,198m) 03.10.2015
Fingeren

Jeg har tidligere vært på Fingeren både med Trond Arne og Anne. Men Hilde hadde enda ikke vært der oppe så dagens oppdrag var å få henne trygt og opp ned. Ikke det at jeg var bekymret. Jeg har vært på tur med Hilde i bratt terreng før og hun klarer seg utmerket. Men Fingeren byr på en del små finurligheter hvor et godt råd her og der kan komme godt med.

Vi la i vei fra Standalhytta 11:20 og syntes det var helt utrolig at vi fikk et vindu med fint vær etter DAGER med regnvær, og FØR regnet satte inn igjen på ettermiddagen. Vi tok det pent og rolig oppover og ankom skaret på ryggen kl. 12:45.

Trond Arne og Hilde hadde med seg hunden Arco, som etter planen skulle være igjen i skaret. Men vi hadde ikke klatret altfor lenge oppover før den ensomme ulingen gikk rett i ryggmargen på Trond Arne og han valgte å gå tilbake til hunden. Han hadde tross alt gått her før...

Godværet bød på et par lette byger innimellom - akkurat nok til at fjellet ble sleipt og vått. En høyere grad av varsomhet måtte utvises. Det gikk sakte, men SIKKERT oppover og kl. 13:40 kunne vi endelig sette våre ben på toppen. Etter et par minutter med smil og bilder var det på tide å vende tilbake til en MEGET KALD Trond Arne i skaret. Etter å ha fått på ham mors strikkevotter fikk han raskt varmen i seg og vi begynte turen nedover. Vi var tilbake ved bilen 15:17 - ca. 4 timer etter at vi dro.

Ruten til Fingeren

I stedet for det vanlige bildearkivet byr jeg rett og slett på en video fra turen:

Ny variant

Written by otto 04.10.2015 19:41

Proff du Arnt, kjempefint med levende bilder..

Sv: Ny variant

Written by arntfla 04.10.2015 20:25

"Proff" er å ta veldig hardt i Otto, da jeg har vært borti proffer i min tidligere jobb, men takk for skryt uansett ;)

Det er gøy å lage film. Synd man ikke kan jobbe med HD - det blir rett og slett for mye data på en så lang film..