Kvitanosi - Voss (03.10.2015)  5

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Voladammen (915m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Kvitanosi (1,433m) 03.10.2015

Norges største pf-topper
3.10.2015

FLYVRAKET PÅ KVITANOSI
Voss er kanskje best kjent for ski, ekstremsport, naturopplevelser, store kulturpersonligheter og kjente idrettsutøvere. Hele 17 personer fra kommunen har hentet edelt metall i forskjellige skigrener i World Cup, VM og OL. Voss ligger i Hordaland mellom Hardangerfjorden og Sognefjorden og er med sine 1805 kvadratkilometer fylkets største kommune i areal. Bergensbanen går innom kommunesenteret Vossevangen ved Vangsvatnet, der man også kan se det historiske Fleischer Hotell fra 1864 vis-à-vis togstasjonen. Bygda, som minner mer om en liten by, er et travelt trafikknutepunkt mot Bergen, Sogn, Hardanger og Østlandet. Lengst nordvest i Voss ligger deler av Stølsheimen landskapsvernområde, mens deler av Nærøyfjorden landskapsvernområde ligger i nordøst. Olsskavlen (1576 moh.) er kommunens høyeste fjell, mens Kvitanosi (1433 moh.) rager høyest i Stølsheimen.
I hjembygda Oppdal skulle det denne helgen arrangeres fårikålfestival, mens vi var mer opptatt av å komplettere lista over fjelltopper i Hordaland fylke. Etter å ha startet dagen med en kort og grei tur til Larsfonnfjellet kjørte vi forbi Voss til avkrysset mot Evanger. Deretter rundet vi Evangervatnet og fortsatte gjennom Teigdalen til grinda på Brekkhus. Her var det skiltet «Kjøring på eget ansvar» opp den 10,8 kilometer lange anleggsveien til Stora Volavatnet. Imponerende vei i bratt terreng uten autovern eller annen sikring. Her bør man holde begge hendene på rattet! På parkeringsplassen før demningen ble vi litt forundret over alle de parkerte bilene, men ingen personer var å se. Ved infotavla startet en blåmerket sti ned til det gamle elveleiet og videre opp forbi noen digre steinblokker i Volakroken. Stien fortsetter gjennom den snørike Snjodalen, som bærer sitt navn med rette. Her måtte vi ned cirka 90 høydemeter for å komme til en elvekryssing i skaret ved Bjørndalskjeften. Cirka 200 meter ovenfor elva på den andre siden skal det være observert en gammel fangstgrop. Stien gikk mot nordvest i lettgått terreng over Breihjellen, før det gikk over i litt småklyving opp berget i vestryggen. Ved neste infotavle passeres restene av det tyske flyvraket fra krigens dager. Videre gikk vi på skrå over den store hvite snøflanken til svaberget på Kvitanosi (1433). Her var det en hel gruppe med barn og voksne som var på vei ned fra denne populære Vosse-toppen. Dagen hadde startet med skyfritt vær, men nå kom lave skyer sigende fra vest og ødela litt for utsikten. Etter et kort opphold på Kvitanosi returnerte vi til flyvraket og leste historien om den tragiske fly-styrten. Tilbake i Snjodalen var det greiest å følge dalbunnen gjennom skaret og komme inn på stien igjen og ned til bilen. Det kan også være verdt å besøke Stora Volavatnet, hvor det har gått med 180 000 kubikkmeter stein til byggingen av den store flotte demningen.
(Fra boka Norges beste kremtopper).

HORDALAND = 15 stk 1.ordens trig-punkter.

Kvitanosberget
Bjørndalskjeften og Kvitanosi
Flyvrakets historie
Populær topp
Små og store ned renna

STED: Voss kommune i Hordaland
HØYDE: 1433 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 500 m
UTGANGSPUNKT: Stora Volavatnet 915 moh.