Spanstinden - Lavangen, 193/404 (03.10.2015)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Spanstinden (1,457m) 03.10.2015
Visits of other PBEs Bukkemyra p-plass (430m) 03.10.2015

Vi fikk sjansen til en tur til Troms, og benyttet da muligheten til å ta en kommunetopp. Vi overnattet på den ubetjente turistforeningshytten Skoddeberghytta som ligger rett ved vei ca tre mil å kjøre fra Evenes lufthavn. Kjørte fra hytta til parkeringsplassen Bukkemyra p-plass der den merkede stien til Spanstinden starter, ca 40 min å kjøre. Vi hadde ikke beregnet at det skulle være så mye snø som det var. Vasset i snø helt fra der stien startet. Det hadde gått noen før oss på stien i starten, så veien var da lett å finne. De som hadde gått før oss var jegere så sporene forsvant etter hvert ut i periferien og vi måtte finne veien selv. Det ble en tung tur da det var mye snø å gå i, flere ganger var det vassing i snø til oppover lårene så det var godt å ha Rune til å gå foran å lage spor. Det var bra sikt til å begynne med, men sikten ble dårligere etterhvert, og det ble vanskelig å se rødmerkingene, men vi kom oss opp til slutt. Skydekket over oss sprakk opp litt noen ganger så vi fikk noen glimt av fjellet vi var på vei mot. Dessverre ble det ingen utsikt fra toppen, men sola skinte så vidt gjennom skydekket og skapte magisk stemning. Vi gikk samme vei tilbake mens snøen begynte å lave ned. Heldigvis var det mye lettere å gå ned i snøen enn opp så tempoet var mye høyere. Det snødde godt på parkeringsplassen også og snøen la seg på veien så vi måtte kjøre rolig siden leiebilen hadde sommerdekk, men heldigvis var veiene bare når vi kom litt ned i lavlandet. Vi brukte nesten fire timer opp til toppen, og to timer ned igjen.
Rune var med på turen.

Skydekket sprakk opp så vi fikk ett glimt av toppen som ventet på oss