Hinderløype til Storfjellet - Meland 100pf 8/8 (03.10.2015)

Written by Stigun GSM

Start point Tveit (40m)
Endpoint Tveit (40m)
Ascents Storfjellet (185m) 03.10.2015 13:45
Etter å ha gått på Tveitanipa og Røysetfjellet parkering ved hus på østsiden av Storfjellet. Tok sikte på nordryggen av "fjellet", det skulle jeg ikke gjort! Her var et virvar av rotvelter, trolig meget verre enn beskrevet i tidligere turrapporter, mest trolig forårsaket av uværet "Nina" januar 2015. Det ble verre og verre oppover mot toppen, klyving over og under stammer hele veien mot toppen, som for øvrig er en i overkant flatterende betegnelse for denne skogkledde høyeste haugen med svært så liten utsikt. Ned igjen tok jeg rett øst ned fra toppunktet, her var bratt særlig i den høyreiste granskogen i nederste del av åssiden, men meget lettere enn å følge nordryggen. Jeg vil sterkt tilrå eventuelle andre "spesielt interesserte" potensielle bestigere av denne toppen å angripe den rett nordøstfra direkte mot toppen og ikke følge nordryggen! Foruten at denne åsen med det litt pretensiøse navnet var min siste og 8. 100pf topp i Meland var det mest minnerike etter turen 2 flått som med sedvanlig overoptimisme forsøkte å meske seg med mine røde blodlegemer...
Toppen - Tveitanipa ses såvidt mellom grenene

Helt klart

Written by Stigun 31.01.2016 20:25

"pliktløp" ja; sånn blir det av og til med sånne som meg som må tilfredsstille tvangen i meg. Og ikke nok med det; 3 uker etter denne turen fikk jeg borreliainfeksjonen erythema migrans på høyre lår etter en av innbyggerne som (meget forståelig forresten) fulgte med ned fra denne kaotiske rotvelt-åsen, med 14 dagers antibiotikabehandling til følge. For å sitere en av våre kjente diktere; "Gå aldrig dit"(med tilføyelsen; hvis ikke du "må")

Pliktløp!!

Written by tlyslo 31.01.2016 12:50

Definitivt ein ille tur som ikkje fortjener kast av terning. Ille.