Sålekinntoppene (03.10.2015)

Written by Marimor (Stein Erik Hjermstad) GSM

Ascents Nordre Sålekinna (1,595m) 03.10.2015
Sålekinntoppen (1,591m) 03.10.2015

Parkerte på Øversjøen. Vekslet noen ord med to blide eldre elgjegere som ønskes oss god tur. I starten på traktorvei etter hvert på tydelig sti. Først gjennom fin fjellbjørkeskog langs Store Gravskarbekken. Litt bløtt er men over tregrensa var ikke det noe problem.
På ca 1100 meter tok vi igjen en horde med damer. Da var det på tide å forlate stien og sette kursen mot Nordre Sålekinna. (stien fortsatte mot Sålekinntoppen).
Seig motbakke i tung reinlav og mose var slitsomt men det ble bedre etter hvert da steinura dominerte. På 1500 meter flater det ut og toppvarden ble nådd etter få minutter.
Vist nok ligger Os sitt høyeste punkt noen meter lenger øst og er markert med to varder. Selvsagt bortom de..
Kort rast her oppe (blåste litt kaldt - minusgrader) før vi fortsatte relativt bratt og litt løst ned i skardet mot Sålekinnstoppen. Opp til toppen var det lettgått men ett glatt rimlag gjorde det litt ekkelt. Toppvarden her oppe var større og utsikten flottere. "Stup" mot sør gjorde det også litt mer spektakulært. Det var relativt folksomt på toppen og en 10-12 pluss ett par firbeinte hadde tatt turen i det flotte høstværet.
En litt lenger pause her oppe i ly av varden gjorde godt.
Turen ned til bilen gikk som en lek. Litt utydelig sti i starten men etter hvert mer og mer markert. Ca 11 km og 4 1/2 time på en trivelig tur.
Turfølget var Tommy Wernberg.