132 Tolga: Håndhilste på stormen Roar (02.10.2015)  2

Written by morsor (Morten Vilbo Sørum) GSM

Start point Spekedalssætra (790m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Elgspiggen (1,604m) 02.10.2015

Det startet med lettskya men endte opp i et mareritt da Roar sendte en diger skydott over Tolgas høyeste fjell.

Parkerte på Spekedalssætra i Rendalen etter fire timers biltur. Kristian var med (har ikke Peakbook-konto). Kristian Monsen er et kondisjonsfenomen og har prestert under 32 minutter på 10 km og ned mot 15 minutter på 5 km. Dette i løpet av siste 5 år. Om to uker stiller han til start under NM terrengløp lang løype i Ekebergparken. Ingen tvil om hvem som måtte vente på hvem opp til denne alpine nuten.

Vi tok mål av oss om å følge stien som går over til Øversjødalen men tok feil i et tidlig stikryss og endte opp med å gå offroad i myrene og lyngen. Lettgått så ikke noe problem. På snaufjellet fant vi igjen stien. Da denne gjorde en venstresving gikk vi "rett på" mot toppen. Det var ur siste 300 høydemeter og denne var skummel. Tidvis løs og meget krevende å bevege seg i. Plutselig kommer en tåkesky dundrende inn mot fjellet. I løpet av sekunder er vi omhyllet av tjukk tåke samt at denne har med seg all slags nedbør (regn, hagl og snø). Vinden er sterk hele tida men aller verst på topplatået. Vi vurderte snu underveis men jeg fortalte da at vi kun hadde igjen 100 høydemeter og 240 horisontale meter. Veldig glad vi fortsatte. Det ville uansett blitt langt ned. Ned kom vi omsider etter å ha brukt alle kroppens muskler (er lemster nå).