Rundtur fra Hjelle via Ulsnanosi i Årdal (02.10.2015)  4

Written by Dag1 GSM

Start point P-plass Hjelle (59m)
Endpoint P-plass Hjelle (59m)
Ascents Ulsnanosi (1,231m) 02.10.2015
Visits of other PBEs Hjelle parkeringsplass (75m) 02.10.2015
Vettisfossen 02.10.2015
Hjelledøla helårsbru (760m) 02.10.2015 10:30

Det er mye vind og regn om dagen, men skydekket var likevel så pass høyt at jeg fant det tilrådelig med en liten rundtur fra Hjelle, via Hjelledalen, Ulsnanosi (pf100 i Årdal), Vettismorki, Vettisfossen, Vetti gard og Vettisvegen tilbake til utgangspunktet.

Parkerte på den store p-plassen nedenfor Hjellefossen, og fulgte den gode stien som går i slyng oppover i skogen på venstre siden av fossen. Passerte heimre og fremre Hjelledalen, og etter hvert som høydemetrene ble unnagjort, så ble vinden og regnet mer merkbart. Jeg tok peiling på toppen av Ulsnanosi i det jeg var på høyde med Øytjørn (950m), og slet meg opp til varden på toppunktet i motvind og regn. Knipset et par bilder på toppen uten at jeg så noe til noen andre topper. Fra Morkaskaret var det igjen god sti, men det var ganske vått over myrene ned til Morka-Koldedøla. Tok en liten avstikker opp til Ingjerdbu, og konstaterte at det var folk på i alle fall 3-4 av hyttene, før jeg snudde og fulgte stien ned til utsiktspunktet på toppen av Vettisfossen. Flott utsikt som alltid, og etter en liten fotoseanse gikk returen på stien til Vetti gard og deretter Vettisvegen til utgangspunktet. Våt, men fin tur!

Hjellefossen sett fra p-plassen
Vårstølen i Heimre Hjelledalen
Framre Hjelledalen sett mot Hjelle
Varden på Ulsnanosi
Like nedenfor Morkaskaret, sett i retning Vettismorki
Vettisfossen med et fritt fall på 273 meter - og Utla nede i dalbunnen
Vetti gard sett fra stien ned mot Vetti