Topper rundt Langlim i Seljord (01.10.2015)

Written by Roger (Roger Gundersen) GSM

Ascents Goplenuten (891m) 01.10.2015
Jønnardalsfjellet (870m) 01.10.2015
Rustfjellet (1,166m) 01.10.2015

Vindfull dag i Seljord

Fra Rust
Fra Jønnardalsfjellet

Toppunktet på Goplenuten

Så ble det endelig tid for nye topper ved Langlim. Rust har jeg sett fram til lenge. Kjørte inn mot Valedammen og gikk opp forbi Skori. Fra Skori går det et fint tråkk opp til toppen. Dessverre var det ikke noe sol denne dagen, bortsett fra senere på kvelden da sola var på hell. Dønninger av stormen ”Roar” lengre nord i landet, ga utslag med stekt vind på toppen - en skikkelig høststorm. Heldigvis var det ikke så kalt i været.

Nede ved bilen igjen kjørte jeg litt tilbake og tok veien opp Jønnardalen. Kan nok kjøre lengre opp dalen en det jeg gjorde. Tok Goplenuten først. Tror jeg fant dyretråkket som Kristin nevner. Toppen var kupert og for det meste tett kledd av skog. Det høyeste punktet utmerker seg som en høy, spiss steinblokk. Jeg var ikke bortom utsiktspunktet i nordvest, men burde absolutt gjort det når jeg ser over bildene fra Kristins tur. Jønnardalsfjellet var i motsetning til naboen et åpent fjell som ga bra med utsikt. Her fikk jeg for første gang i løpet av dagen se sola, i den dukket ned mot horisonten. Noe som høynet opplevelsen stort.