Luskaråsen (30.09.2015)

Written by rogerravlolosvik (Roger Ravlo-Losvik)

Ascents Luskaråsen (1,057m) 30.09.2015

Luskaråsen

Toppen med naturutsikt.
Toppen med byggefeltutsikt.

Fjerde og siste topp for dagen, Luskaråsen.

Luskaråsen er under utbygging, så det er en del nye veier og hytter rundt på åsen nå i forhold til det var da kartet mitt ble tegnet. Vi fulgte imidlertid de veiene som vi hadde på kartet og havnet ved ei av de hyttene som lå øverst på åsen.
Vi parkerte der og fulgte en gammel sti som virket å lede mot toppen. Etter noen hundre meter kom vi til et område hvor det var hogd en del grantrær, og stien ble bred. Her virket det som at det går skiløype om vinteren. Vi fulgte den noen svinger videre og kom til et høydedrag hvor toppen måtte være. Siden den var nokså flat fant jeg fram gps-koordinatene og gikk mot toppunktet. Der var det en bolt som var satt ned i fjellet midt på stien.
Det viste seg imidlertid at utbyggingen hadde kommet helt hit, og det var ei hytte under oppføring bare 50 meter fra toppen. Barna bemerket at vi kunne jo ha kjørt helt hit. Stien som gikk over toppen endte midt i hytteveggen.
Returen gikk raskere. Tok i bruk retningssansen min og gikk raskeste vei tilbake til bilen.

Stien frem og tilbake. Det ene punktet vi passerte begge veier.