Myrebærhammaren (30.09.2015)

Written by rogerravlolosvik (Roger Ravlo-Losvik)

Ascents Myrebærhammaren (1,134m) 30.09.2015

Myrebærhammaren

Myrebærhammaren. Kristian ville ikke være med på bildet, så han gjemmer seg bak varden.

Lite innhogg i småtoppene i Øystre Slidre med familien.
Førstemann ut var Myrebærhammaren.

Kjørte stølsveiene til vi var på nordsiden av toppen, hvor vi parkerte. Derfra går det en kjerrevei sørøstover som vi fulgte et lite stykke før vi tok av og fulgte en sti som er merket på kartet (trodde vi). Stien vi tok av på var nok like før vi kom til den egentlige stien. Etter ei lita stund skjønte jeg at vi var på vei litt ut av kurs, så da tok vi en snarvei gjennom "trollskogen", som barna kalte den for. Det var trær som hadde levd et hardt liv i vind og vær, med mye skjegglav på. De synes det var moro å leke der.

Trollskogen

Da vi kom gjennom den verste skogen traff vi også den riktige stien. Vi fulgte den mer eller mindre til toppen. Kuttet noen svinger her og der.
Returen gikk vi korteste vei. Hvis en ønsker å gå tørrskodd er det egentlig ikke å anbefale å ta denne snarveien. Det er en del myrer som dukker opp som kan være ganske våt. Med gode fjellsko går det riktignok ganske greit. Det skal sies at stien rundt er bedre å gå på enn denne snarveien.