Store og Vesle Skjellingshovde, Søndre Land (28.09.2015)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Characteristic Trip by foot
Ascents Store Skjellingshovde (856m) 28.09.2015 11:20
Vesle Skjellingshovde (860m) 28.09.2015 13:00
Visits of other PBEs Skjellingshovde parkeringsplass (705m) 28.09.2015 10:45
Skjellingshovde Utsiktspunkt (850m) 28.09.2015 11:35

Skjellingshovde-topper i Søndre Land

Etter gårsdagens fine tur til Gyranfisen overnattet Astrid og jeg på Valdresporten slik at det var kort vei til dagens turmål. Vi kjørte tilbake til Nes ved NV-enden av Sperillen der vi fikk informasjon om skogsveiene i området som skulle føre frem til Skjellingen. Vi tok Østsidevegen og kom inn på bomvei (kr. 30) nordover mot Åmot. Stort sett bra vei, men enkelte steder voldsom utvasking av veien etter flom. Vi fortsatte mot Buheim, etterhvert på veldig god vei frem til det siste dårlige veistykket opp til Skjellingshovde parkeringsplass. Det var stor aktivitet med elgjakt i området. Masse biler og jegere, og vi passerte en truck med elg på lasteplanet. Kunne nesten sverget på at elgen pustet, men det kan ha vært vinden som fikk munnpartiet til å skjelve. Håper ihvertfall at dette var forklaringen. Fra P-plassen gikk vi bortom seteren Skjellingen og gjennom høyt gress opp til stien mot

Anbefalt parkeringsplass for Skjellingen
Stien tar av til høyre før kjettingen mot setra

Store Skjellingshovde
God sti oppover mot toppen, først bratt gjennom granskog, senere slakkere stigning.

Spesiell, sibirsk edelgran plantet av folket på garden Nordraak, i følge boken Norske Kremtopper av Thommessen

Det står et 15 m høy branntårn på toppen, der oppe er det klart høyere enn på kommunetoppen Vesle Skjellingshovde! Hytte på toppen av tårnet og fullstendig utskrevet og lurvete topp-bok. GPS ved foten av tårnet 5560866733284. Store Skjellingshovde ble tidlig oppdaget som utkikkspunkt, og allerede i 1806 foretok Norges Geografiske Oppmåling de første målingene fra stedet (Thommesen 2006).

Branntårnet på Store Skjellingshovde. Den "naturlige" toppen her er 4 m lavere enn på Vesle!
Fra tårnet mot start av blåmerket sti mellom husene
Sti til Utsikten mot venstre. Blåmerket sti mot høyre

Vi fortsatte på stien mot venstre (vest) til Utsikten. Her var det så fint at jeg oppretter et eget PB-element:

Skjellingshovde Utsiktspunkt

Mot sør
Mot sørvest

Fra Utsikten gikk jeg "off-trail" i greit terreng til blåmerket sti som jeg fulgte nedover til Hovdeskaret. Der begynte jeg å se etter sti/tråkk mot

Vesle Skjellingshovde
Noen sti fant jeg aldri. Etter å ha gått litt for langt mot nord, bar det ut i skogen i retning mot Svartberget. Rufsete terreng, spesielt innunder Svartberget der jeg kom inn i grov steinur med mye veltede trær. Trøsten var at skogen bugnet av herlige blåbær! Fant omsider en skråhylle som jeg fulgte opp på høydedraget. Derfra var det rimelig greitt bort til toppen, men endel opp og ned på koller og myrdrag. Toppen er et trig-punkt som er markert med en rød plaststang og noen steiner. GPS 553317 6733890.

Vesle Skjellingshovde - stedet der  kommunegrensen for Søndre Land, Nordre Land og Sør-Aurdal møtes
Vesle Skjellingshovde - stedet der kommunegrensen for Søndre Land, Nordre Land og Sør-Aurdal møtes
GPS 554438 6734592

Ned igjen valgte jeg en annen og mye greiere rute - ned i østlig retning mot myrene vest for Hovdeskaret som stort var greie å passere - og tilbake til blåmerket sti. Anbefaler denne ruten opp også - ta i så fall av fra blåmerket sti på GPS 554438 6734592. Tilbake ved bilen etter ca. 4 timer - adskillig raskere retur enn innmarsj. Så tråklet vi oss ned skogsveiene til Nordråk ved Fluberg og videre til Fagernes der vi bevilget oss en god middag før hjemturen til Bergen over Fillefjell.