Avdalsskåri til Avdalen i Årdal (01.10.2015)

Written by Dag1 GSM

Start point P-plass, Hjelle (103m)
Endpoint P-plass, Hjelle (103m)
Visits of other PBEs Avdalen Gard (380m) 01.10.2015

Dagens plan var å gå Avdalsskåri til Avdalen gard i Utladalen, og derfra stien ned til Vettisvegen og tilbake til utgangspunktet. Avdalsskåri var adkomstveien til Avdalen gard frem til ca. år 1900, og den 1-2 meter brede stien følger en ca. 300 meter lang renne i fjellet.

Jeg parkerte ved snuplassen på Hjelle, passerte Utladalen naturhus og fant ganske greit stien som tar av fra Skårahagen. Det ble raskt noen høydemeter, og det var god utsikt bl.a. ned mot Vettisvegen, elva Utla og det nedlagte bruket Hagaberg. Stien er tidvis smal og luftig, men ikke spesielt utsatt. Stien krysset etter hvert broen ovenfor kvernhuset som tilhører Avdalen gard, og videre ned til Vettisvegen. Flott rundtur!

Utladalen naturhus, like etter snuplassen på Hjelle
Et parti av stien Avdalsskåri, mellom Skåri og Avdalen. Vettisvegen sees nede til høyre
Avdalen gard sett fra Avdalsskåri, med Avdøla, som leder til Avdalsfossen, til venstre
Vettisvegen, Utla, Avdalsfossen og Avdal gard (oppe til høyre), sett fra utsiktspunktet nedenfor husmannsplassen Hagaberg