Svartetindane, Vatnedalsegga, Blåfjellnibba m.fl. i Stranda (28.09.2015)  5

Written by Dag1 GSM

Start point P-lomme Moldskreddalen (406m)
Endpoint P-plass Herdalen v/Rv60
Svartetindane sør for (1,304m) 28.09.2015
Vatnedalsegga (1,420m) 28.09.2015
Vatnedalsegga Nordøst (1,372m) 28.09.2015

Dagens plan var å ta en runde som inkluderte i alt ti topper, med start i Moldskreddalen, med avslutning på Herdalen i Strandadalen. Jeg tenkte å ta følgende topper, i nevnte rekkefølge: Fremste Nyken, Kvitegga, Svartetindane, Svartetindane sør for, Vatnedalsegga nordøst, Vatnedalsegga, Blåfjellnibba, Blåfjellnibba nord for, Emdalstindane sør for og til slutt Blåfjellnibba nordøst for.

Jeg startet ved elven Tverråna i Moldskreddalen, og fant en sti opp til Fremste Nyken, og derfra var det relativt lettgått terreng hele veien, en del opp og ned, men fantastisk utsikt i alle retninger. Jeg vurderte også en avstikker til Kvitegga (1489), men innså at det ville bli hektisk i forhold til mørket. Etter å ha besteget Blåfjellnibba nordøst for, tok jeg meg ned Stølsdalen til Herdalen.

Fantastisk tur!!

Fremste Nyken til høyre, og ryggen til Kvitegga i midten. Til venstre skimtes Emdalstindane
Utsikt mot Stranda, med Roaldshornet til
venstre
Utsikt mot Stranda, med Roaldshornet til venstre
Fra Kvitegga mot Svartetindane og Emdalsdalen nede til venstre
Utsikt fra Svartetindane, mot Kvitegga og Strandadalen
Utsikt fra Svartetindane mot Smørskredtindane
De tre neste toppene på turen; Svartetindane sør for, Vatnedalsegga nordøst og Vatnedalsegga
Utsikt fra Blåfjellnibba mot bl.a. Kvitegga (1489)
Utsikt fra Blåfjellnibbaplatået mot de tre siste toppene; Blåfjellnibba nord for, Emdalstindane sør for og Blåfjellnibba nordøst for. Nedgangen til Stølsdalen er helt til høyre