Eventyrlig høsttur sør for Bygdin (27.09.2015)  6

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Mugnestølen (1,018m)
Endpoint Mugnestølen (1,016m)
Ascents Mugnetinden (1,738m) 27.09.2015
Mugnetinden vesttoppen (1,737m) 27.09.2015
Store Sendehornet (1,503m) 27.09.2015
Vesle Sendehornet (1,332m) 27.09.2015

Dette var virkelig dagen for tur i høstfjellet. Den vinden som var meldt uteble og dagen ble knallbra. Flere skulle være med på tur i dag....men frafallet var stort. Det endte med at det kun ble meg og Snota (Grete Røen) Vi langet i vei opp fra Mugnestølen i godt driv...sammen med ivrige Embla som storkoste seg i vakre høstfarger.

Målet for dagen var Mugnetinden for deretter og returnere til bilen og så gå på Bitihorn fra Båtskaret. Planene ble drastisk endret da vi sto på Mugnetinden etter 1t50min og hadde et hav av tid før vi skulle hjem. Hvorfor ikke la ferden gå videre til Store og Vesle Sendehornet og la det bli en fin runde ut av turen! Joda...vi langet avgårde videre ned fra Mugnetinden i strålende solskinn. Noe ur ble det videre på ferden mot Store Sendehornet. Vi slet litt i den nordvendte bratta ned mot Sendebotn. Litt nysnø og glatte steiner. Nede i bunnen av skaret før oppstigningen til Store Sendehornet var det supre forhold. Lite stein og lettgått til topps. En god matpause i østhellinga på Sendehornet med Real Turmat for å fylle på energi.....pluss kald Cola!! Herlig dette livet i fjellet gitt! Synd ikke flere ble med på turen i dag. De gikk glipp av en super tur.

Ingen ytterligere vanskeligheter på turen...bare glede over et fantastisk terreng. Embla fant ryper og gledet seg over det. Kun tre ryper å se på hele turen....så mange ryper i dette området kan det ikke være.....Etter å ha gått over Vesle Sendehornet var det bare å gjøre ruta kortest mulig til bilen. En liten snarvei og så var vi nede på veien ved Fleinsendin og fulgte denne tilbake til bilen ved Mugnestølen.

Takker Grete for en super tur. Noen angrer seg nok for at de prioriterte andre ting denne dagen...

Start date 27.09.2015 09:52
End date 27.09.2015 17:12

Veldig fint område.

Written by Ingunnor 29.09.2015 22:47

Vi var der tidlig i sommer, men gikk ikke helt opp til Mugnetind pga mye snø og en stor skavl som så litt skummel ut, men er enig med deg i at det er veldig fint område med masse fine topper. Skulle gjerne vært med og gått, men får satse på godt kne til neste år :)

Sv: Veldig fint område.

Written by Atomsilda 30.09.2015 06:25

Satser på at du og Terje slenger dere med på noen turer neste år :)

• +

Sv: Sv: Veldig fint område.

Written by Ingunnor 30.09.2015 23:05

Harmlig

Written by terjegn 28.09.2015 22:03

Ja der gikk jeg glipp av en bra tur ser jeg, men vi hadde det fint i lavlandet og vi.... Bare å hinte neste gang og ;-)

For et vær

Written by 500fjell 28.09.2015 12:11

Dæven! Skulle holdt meg lenger øst denne helga. Var overskyet og ganske så kjedelig vær på klatretur i Nordfjord. For sent å angre :)

Nydelige bilder...

Written by arntfla 27.09.2015 22:58

Skikkelig høst i høyfjellet!

Bra runde

Written by mortenh 27.09.2015 22:10

Bra runde dette Jørn. Akkurat i dag kan jeg ikke skjønne hvorfor skulle falle fra om de hadde ment å være med? For et vær! Fine høstbilder!

Vi var på Mugnetinden i går, men i langt mindre vennlig vær.

Sv: Bra runde

Written by Atomsilda 27.09.2015 22:57

Takker Morten! Hadde lyst til å gå mye mer der inne....flere topper så innbydende ut lenger sør og vestover. Må flere ganger innover dette området.