Blåkollen - Sør-Fron, 192/404 (26.09.2015)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Start point Straumbu
Endpoint Eldåsæter
Ascents Blåkollen (1,579m) 26.09.2015
Visits of other PBEs Eldåbu (1,005m) 26.09.2015
Eldåsæter parkering (905m) 26.09.2015
Straumbu parkering (709m) 26.09.2015

Jeg og Teis kom kjørende fra Hjerkinn og parkerte ved Straumbu (andre skilt mot Bjørnhollia langs Rv 27, første skiltet er parkeringa der grusveien mot Bjørnhollia går). Kjempestor parkeringsplass her. Fulgte den merkede stien mot Bjørnhollia til der stien mot Eldåbu tar av, ved brua noen få hundre meter fra Bjørnhollia. Fulgte så stien mot Eldåbu oppover Blåkollen. Etter å ha kommet godt opp i høyden tok jeg etter hvert av fra stien og gikk straka vegen mot toppen. Lettgått terreng, og bare de siste 6-700 meterne at det var steinur å traske i og det ble litt brattere. Brukte 3,5 time til toppen inkludert en matpause på veien. Jeg fant boksen med boka i varden, men boksen var ødelagt og blyanten hadde falt ut og lå langt inne i varden, jeg fikk ikke tak i den. Jeg hadde selvsagt ikke med meg hverken penn eller blyant så fikk ikke skrevet meg inn i boka. Vi skulle overnatte i ei hytte ved fremre Vulutjønna og fortsatte derfor mot sør og gikk ned mot Fremre Vulutjønn. Fint terreng å gå i her også når en kommer ned fra steinura som er på toppen. Møtte Rune og Shogun på vei ned, de hadde vært på toppen litt før oss. Mikael, Morten, Roger og Ludvik ventet i hytta de hadde leid for å gå på rypejakt i helga. Neste dag gikk vi til Eldåbu med lang bålpause i det fine været før jeg, Rune, Shogun og Teis gikk ned til Eldåsætera der Rune hadde parkert bilen sin på en stor fin parkeringsplass der stien til Eldåbu starter. Kjørte så grusvei til Venåsen (bomvei 60 eller 70 kr som Rune betalte på vei opp til Eldåsæter) som vi fulgte til Venabygd der vi tok til venstre mot Folldal for å komme tilbake til Straumbu og bilen min.

Under en kilometer igjen til toppen som er den venstre steinhaugen
Kjempefin utsikt mot de høye fjell i Rondane