Åpning av DNT's Vestfjellhytta (26.09.2015)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Grytbrua på Dokkvollen (785m)
Endpoint Grytbrua på Dokkvollen (785m)
Ascents Grytkampen (984m) 26.09.2015
Grytlifjellet (1,054m) 26.09.2015
Hornsjøfjellet (1,048m) 26.09.2015
Søre Nyseterfjellet (1,031m) 26.09.2015
Visits of other PBEs Vestfjellhytta (945m) 26.09.2015

I anledning turistforeningebs åpning av Vestfjellhytta, kjørte Hans Thorvald og og jeg inn til brua over Gryta på Dokkvollene, for om mulig å bli med på åpningen. Startet å gå 11.10. Råket inn til Bødalsnysetra var veldig bløtt, nesten som å gå i en bekk hele veien. Kom fram til den nye Vestfjellhytta ca. 10 minutter etter åpningen, de første vi traff der var mine søstre Sigrid og Anne Grete. Da vi ankom hytta holdt Fjellstyres formann Olav Olstad tale, men da vi snakket med ham i etterkant, fortalte han at vi ikke hadde gått glipp av noe seomlag viktig. Da Megarden var ferdig med si tale ble vi med på en felles fotoseanse, før Hansi og jeg fortsatte videre til Grytlikampen. Tok av råket ved Nigard Aulstads seter, og gikk over seterlykkjene. Hadde håpet å finne røverhulen på vei opp til Grytlikampen, men vi fant ihvertfall Grytlikampens trigpunkt som hadde falt ned. På vei tilbake fant vi heller ikke Røverhulen. Nå gikk vi nesten helt ned til Ommundtjønnet, før vi skrådde opp igjen til Bødalsnysetra. Vel framme der hadde vi først en lengre prat med Torbjørn Bjørnson og frue, deretter med Anne Feiring, og litt etter med hennes bror Olav. Like før Vestfjellhytta tok vi så Jotunheimstien over Søre Nyseterfjellet, Hornsjøfjellet og Grytlifjellet. Fra siste toppunkt tok vi så rett ned mot Dokkvatnet, og etter en lang tur derfra gjennom myrpartier kom vi til slutt ned på Liomseterveien et par hundre meter sør for der vi hadde parkert bilen.