Hornseten (190 moh) - 630 høydemeter og nesten 1 mil... (26.09.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Tussabygget - Elsebø (60m)
Endpoint Tussabygget - Elsebø (60m)
Ascents Hornseten (190m) 26.09.2015
Visits of other PBEs Tursti Heid - Hornseten Normalruta (60m) 26.09.2015 13:42
Tursti Heid - Hornseten via Østryggen (60m) 26.09.2015 13:42
Tursti Kulturhuset - Hornseten (10m) 26.09.2015 13:42
Tursti Vågen - Hornseten (20m) 26.09.2015 13:42

I morges ble jeg ringt opp fra en kar på Bergsøya som lurte på om jeg kunne hjelpe turstiprosjektet der ute med noen distansemålinger. Det kunne jeg selvsagt og reiste utover. Ved Elsebø Transformatorstasjon (Tussabygget) møtte jeg en dame som overrakte meg et kart og beskjed om hvilke ruter som skulle måles. Det var i hovedsak a) Kulturhuset - Hornseten, b) Tussabygget - Hornseten via 2 ruter. Men når jeg først var der ute for å bli lokalkjent skulle jeg prøve å få med meg det meste. Og det ble nesten 1 mil på turstiene...

Stiene jeg gikk på Hornseten

Karma og jeg gikk fra Tussabygget og tok stien mot østryggen. Her var det tre varianter på stien opp til ryggen og jeg sjekket ut alle. På toppen kunne jeg nyte solskinnet og flott utsikt. Det hadde regnet hele morgenen men de to timene jeg var ute var det sol. Da jeg satte meg inn i bilen etterpå begynte det å høljeregne igjen...

Panorama fra Hornseten

Fra Hornseten tok vi normalruten ned til krysset mellom Tverrfjelet og Vågen. Jeg var litt nysgjerrig på stien ned skogen vi tok turen ned til Vågen og opp igjen.

Fosnavåg sett fra stien til Vågen

Tilbake ved krysset fortsatte vi over Tverrfjellet på den flotte grusveien som går helt ned til kulturhuset og Sunnmørsbadet. For å få best mulig målegrunnlag bestemte jeg meg for å gå tilbake til toppen. Jeg valgte imidlertid å jogge de 1,6 kilometrene og 13 minutter senere var jeg tilbake på toppen.

Dobbelt toppsnop på Karma i dag...

Så løp vi rygg- og skogsruten ned til Tussabygget. Jeg tenkte at jeg burde måle normalveien en gang til men Karma virket smålei så jeg etterlot henne i bilen. Jeg tenkte at jeg kunne løpe opp og tok frem stoppeklokka. Etter 1 kilometer og 6min, 40 sek. var jeg på toppen for tredje gang. Jeg tok samme ruten ned og bestemte at nå var det nok Hornseten for denne dagen.

Fosnavåg sett fra veien over Tverrfjellet

Så stakk jeg bortom kollega Vidar og hilste på familiens nye firbente venn - Milo. Den vesle krabaten får nok flere turer på Hornseten enn Karma...

Utpå kvelden ble rapport sendt til oppdragsgiver, med forhåpentligvis riktige avstander - og dokumentert i Google Earth...