Via Ferrata og Bretur med VFHS (22.09.2015)  4

Svellnosbrean 22.09.2015
Synshorn Via Ferrata (1,200m) 22.09.2015
Via Ferrata

Tur med Valdres Folkehøgskole. Nok en linjetur med litt under topp vær, men begynner å bli vant til det nå denne høsten.

Vi dro fra skolen ved 9-tiden, eller dvs. litt over for noen elever hadde glemt en bag og et telt som vi oppdaget på Fagernes.

Møtte Tor Erik Grønolen som førte oss opp klatrestien. Det var en fin tur, men vi kunne selvsagt ønsket oss noe bedre, men elevene koste seg oppover veggen.

Etterpå dro vi videre via Lom til Spiterstulen hvor vi fyrte bål og koste oss på "campingplassen"

Onsdagen var det tidlig opp og etter å ha fått utstyrt en hel klasse med breutstyr, kunne vi rusle oppover mot Svellnosbrean.

Ved brekanten var det dukket opp et nytt tjern som ikke var der sist jeg var der, mens det som en gang var der var "tømt".

Thelma brukte ikke lange tiden på komme seg uti, jeg trengte noe lenger tid, men fikk da gjennomført badet. Forholdsvis kjølig. Brukte en evighet på å få på meg klærne på breslamstranda og etter den første varmebølgen var over, kom frosten. Ble noen hustrige minutter før jeg fikk igjen varmen.
Med det var alle andre elever ute av høstens badekonkurranse. "Pingler!" :-)

Hadde snakket med brefører Kjell på Spiterstulen før turen, og ville, dum som jeg var, ta en litt friskere runde enn det han hadde gjort med leirskolelevene. Uten forutgående rekognosering buste vi rett opp brefallet. Sikring med isskruer tar tid med 16 deltakere, og det hele endte ganske raskt i en blindvei.
Men vi fikk litt lett isklatring og en fotoshooet i blåisen.

Noen av elevene begynte nok å tenke på hjemveien, men vi tok en runde til, denne gangen i sporene til Kjell. Dette gikk langt bedre. Vi fikk sett flere sprekker, den dype midtdalen, testet tynne snøbroer og isklatret litt mer.

Etterpå gikk vi ned igjen. Gutta moret seg med å trille store steiner ned fra sidemorena ... det var faktisk litt gøy og helt trygt siden det var full oversikt over landingsområdet.

Nede ved teltleiren var det pakking og middagslaging i regnvær. Karbonader med potetmos, etterfulgt av dessert.

Lang hjemreise til slutt, ikke i seng før ca. kl. 1.

WOW

Written by oladohl 30.09.2015 23:13

Her var det jammen meg mange flotte bilder. Snart på tide vi får til en tur igjen før vinteren tar oss helt :)

Mange

Written by Olepetter 25.09.2015 21:07

flotte bilder igjen, gitt! Imponert over at du bada! Hvor vanskelig opplevde du via ferrataen da? (Han der mr Grønolen må da bli lei av å gå opp den ruta hele tiden?)