Tåketur til Store Kvitingskjølen i Lom (19.09.2015)

Written by Dag1 GSM

Start point Smådalsveien p-lomme (1,170m)
Endpoint Smådalsveien p-lomme (1,170m)
Ascents Store Kvitingskjølen (2,064m) 19.09.2015
Vestre Kvitingskjølen (2,060m) 19.09.2015
Midtre Kvitingskjølen (1,971m) 19.09.2015
Nordvest for Vestre Kvitingskjølen (1,818m) 19.09.2015
Visits of other PBEs Smådalsveien p-lomme (1,170m) 19.09.2015 08:30

Planen for dagen var å ta rundturen Vestre Kvitingskjølen, Midtre Kvitingskjølen, Store Kvitingskjølen og Nørdre Kvitingskjølen, med utgangspunktet Smådalsveien, like nedenfor bommen.

Været var noe dårligere enn jeg hadde håpet, og tåka lå ganske langt ned i fjellet. Jeg hadde bare et dårlig utskrift av et kart og en GPS uten kartverk å forholde meg til, så jeg satset på at det skulle bli noe lettere etter hvert. Holdt høyresiden av elva Kvitingi, og tåka ble bare tettere og tettere etter hvert som høydemetrene økte, men jeg fant greit Nordvest for Vestre Kvitingkjølen, Vestre Kvitingskjølen, Midtre Kvitingskjølen og til slutt den store varden på Store Kvitingskjølen. Sikten var fortsatt dårlig; dvs. mellom 50-100 meter, og det begynte etter hvert å blåse og sludde litt. Etter en matpause i le av varden tok jeg peiling på det jeg antok var i retning Nørdre Kvitingskjølen, men oppdaget etter hvert at jeg var i området Ilveflyi. Da var det bare å snu, og jeg fant etter hvert tilbake til varden på toppunktet igjen. For å gjøre en lang historie kort, så konkluderte jeg med at jeg bare måtte avskrive Nordre Kvitingskjølen, og heller prioritere å komme meg ned i lavlandet igjen. Kartet, som for lengst hadde gått i oppløsning, var ikke mye til hjelp, men jeg kom meg ned til det som i ettertid viste seg å være Fintjønne, og ned til grusveien som fører inn til Smådalssætren. Fulgte veien tilbake til Fossætren, der jeg var så heldig å få haik tilbake til utgangspunktet for turen.