Tverrbottinder og Tverrbytthorn (19.09.2015)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Leirvassbu (1,412m)
Ascents Midtre Tverrbottinden Nord (2,151m) 19.09.2015
Visits of other PBEs Leirvassbu (1,410m) 19.09.2015

Lang vinterdag over Tverrbotttinder og Tverrbytthorn

Vest for Tverrbottinden V1

Stod opp til nok en skyet dag. Været var ikke noe særlig å skryte av i dag heller. Tur skulle det uansett bli. Dagen i forveien hadde jeg snakket med Geir Arne om Tverrbottindene. Han og Lise hadde planer om disse i dag. Det var jo supert. Det var akkurat det jeg også hadde tenkt. Under frokosten min kom Geir Arne bort til teltet mitt og fortalte de tenkte å gå fra Leirvassbu litt over 09.00. Så da var det bare å pakke sekken og gjøre deg klar.

Pratet litt med Øyvind B før Lise og Geir Arne kom. Så satte vi marsj langs veien. Like før P-plassen nedenfor Leirhaugen tok vi av mot NØ og skrådde oss oppover mot Leirløyfte. Her passerte vi turfølget til Bjørn Even. De skulle også gå denne traversen, bare ikke over Tverrbytthornet. Jeg var imponert over tempoet som Lise og Geri Arne holdt. Fantastisk å endelig være på tur med noen som liker å gi litt gass oppover. Vi tittet av og til på kartet til Geir Arne og kom oss etterhvert oppover i høyden. Et fint melisdryss hadde lagt seg over steinene. Dette gjorde at vi ikke kunne stole på dem. Lise hadde tydeligvis sugepropper under støvlene. Det så ikke ut til at de glatte steinene påvirket balansen hennes på noe tidspunkt. Det var kjekt å bli bedre kjent med Lise og Geir Arne. Det viste seg at jeg var venner med begge to på facebook og jeg hadde sett bilder fra dem. Dagen i forveien hadde en kar også sagt "Skal du på tur med Lise og Geir Arne? Da blir det høyt tempo". Så jeg var forberedt.

Lise holder tempoet oppe

Tåken hang rundt oss og da vi endelig kom opp på ryggen, var vi litt usikker på akkurat hvor på ryggen vi var. Jeg sjekket mobilkartet fra Kartverket og fant ut at vi var der vi skulle være. Rett nedenfor Vest for Tverrbottinden V1. Enkel klyving opp på denne. Jeg har tidligere sett bilder av seigemenn på topper og fant nå ut hvem som er ansvarlig. Geir Arne har en fast greie med å sette disse på vardene rundt omkring. Artig. Vi gikk ned igjen og satte fra oss sekkene før vi kløv opp på neste topp. Dette var Tverrbottinden V1. Litt mer klyving, men fremdeles enkelt. Da vi stod på toppen hørte vi stemmene til gruppen vi hadde passert. Jeg må ærlig talt si jeg ikke skjønner hvordan en så stor gruppe av folk med så stor aldersforskjell kan holde et så høyt tempo. Vi tre hadde jo gått ganske hurtig. Imponerende. Vi tok bilde av dem mens de stod på toppen.

Kyrkja

Da vi kom ned igjen til sekkene traff vi på resten av gruppen. Vi vekslet noen ord før vi gikk videre og ønsket dem god tur. Nå stod Store Tverrbottinden for tur. Gikk et stykke nedover nå før oppstigningen begynte på ny. Geri Arne tok en del bilder oppover. Det var fremdeles tåke, men Søre Illåbrean som kneiset inntil fjellet var et kult syn. Vi tok en matbit på Store Tverrbottinden før vi gikk videre til Midtre Tverrbottinden nord. Litt mer snø her enkelte plasser. Noe som var skånsomt for beina. Etter denne gikk vi videre til Midtre Tverrbottinden sør. Fremdeles mye tåke. Nå hadde det også begynt å snø. Ekte vinter i dag. Stemningen var like god. På Midtre Tverrbottinden sør, diskuterte vi om vi skulle fortsette over Tverrbytthornet. Alle var giret på dette så da fortsatte vi like så greit. Vi fulgte ikke så godt med på kartet. Vi var kommet et godt stykke forbi trigpunktet på sørtoppen før vi innså at vi hadde gått feil. Vi var på vei ned mot Leirhaugen. Altså totalt motsatt retning enn den vi skulle. Slik kan det gå. Geir Arne var heldigvis tidlig oppmerksom og etter å ha sett på mobilkartet, var det bare å snu og gå 100 høydemetre opp igjen. Vi hadde god tid så dette gjorde ikke så mye. Mellom trigpunktet og toppunktet går en rute ned sørøst-eggen på søstoppen. Litt småklyving ned her, men bare artig. Så var det å gå over de to beskjedne lillebrødrene på traversen. De to 1900-meterstoppene, Vest for Søre Tverrbottinden og Søre Tverrbottinden. De fikk sitt besøk, men er desverre ikke høye nok til å være med i den store klubben av 2k-topper.

Klyvingen opp til Vestre Tverrbytthornet

På Søre Tverrbottinden klarnet det opp og vi fikk utsikt mot Kyrkja, Visbreatinden, Semelholstinden, Tverrbytthornet og Bukkeholstinder. Vi tok en matbit før vi satte avgårde nedover mot siste del av traversen. Oppstigningen til Vestre Tverrbytthornet er ikke like enkel å forstå seg på. Site del er bratt og man er ikke helt sikker på hvor toppen egentlig er over alt mylderet av hammere og små pinakler. Først måtte vi omgå hammeren på vestsiden av Vesttoppen. Dette gjorde vi ved å traversere østover i sørsiden. Så var det litt klyving oppover litt bratt og snødekt steinur. Det som skjedde med Monika her i fjord, sitter enda friskt i minnet og jeg har derfor ikke så gode minner fra oppstigningen mot Vestre Tverrbytthornet.

Geir Arne klyver ned fra Vestre Tverrbytthornet
Lise på vei bortover eggen mot Tverrbytthornet

Vi kom oss fint oppover og ingen løse steiner ble utløst. Vi kom etterhvert opp på ryggen og endte opp rett øst for toppen. Vi satte fra oss sekkene og klyvet opp på Vestre. Alle mestret klyvingen fint opp til toppen, selv til tross for snødekte steiner og ikke minst eksponeringen på nordsiden. En seigemann på toppen og videre tilbake til sekkene. På veien opp fant jeg en kamkile jeg prøvde å få løs. Det gikk ikke denne gangen heller, men jeg var like optimistisk med å få den løs som jeg var på Sagieggen for noen år siden.

Videre bortover eggen mot Tverrbytthornet var det kul vandring og klyving på eggen. Det snødde ganske kraftig på dette tidspunktet. Et sted kneiset breen over eggen, slik at vi kunne gå på ddenne i stedet. På toppen ble turens siste seigemann satt opp ved varden. Vi gratulerte hverandre og satte igang med nedstigningen. Nå skrådde vi nedover mot vest og kom etterhvert ned i snillere terreng med mindre snø og mer vegetasjon. Da vi endelig var nede på stien, var det bare å gi gass. Tempoet var høyt tilbake til Leirvassbu og sjef-seigemannen Geir Arne og Lise er temmelig kjapp til fots. Nå var rett inn og høre på Mortens foredrag om Jan Mayen. Tusen takk for turen Lise og Geir Arne. Dere er spreke!

Snart er turen i boks. High five!

Flere bilder

Start date 19.09.2015 09:20
End date 19.09.2015 18:46

Missing title

Written by ligroenb 25.09.2015 22:41

Flott rapport fra denne kanten også :-)