Tjuvenborgen og Hestbrenna (20.09.2015)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Hestebrenna (772m) 20.09.2015
Tjuvenborg (688m) 20.09.2015

Kjørte opp til Saksentjernsætrene. Bomveg kr. 50.
Gikk vegen oppover noen hundre meter til vi så skilt til Tjuvenborgen. Blåmerket sti herfra.

Tjuvenborgen sett fra vest.

Først i småkupert terreng sydover, før stien dreide østover og oppover. Grei stigning opp på ryggen syd for Tjuvenborgen. Her oppe kom vi inn på stien fra Flåbekksætra. Stien gikk bratt oppover. Et stykke syd for toppen, kan man gå ut mot venstre(vest) til "Tjuvenborgen", ei trang hule på kanten av stupet. Ut til hula er det lagt ut tau som sikring.

Utenfor Tjuvenborghula
Utsikten fra hula mot vest.

Etter befaring av hula gikk vi stien videre opp til toppen av Tjuvenborgen.

Matpause på toppen av Tjuvenborgen

Herfra ser vi greit opp til dagens neste mål, Hestebrenna. Den blåmerka stien fortatte nordover ned fra toppen av Tjuvenborgen og deretter i grei stigning oppover mot Hestebrenna.

Hestebrenna fra Tjuvenborgen
Fint landskap oppe på Hestebrenna
Ser ned på Tjuvenborgen fra Hestebrenna

Her oppe var det en fantastisk utsikt helt rundt. Høgfjell tett på i øst, Bukollen og Sørbølfjellet i nord. Norefjell i vest, Gaustatoppen og Jonsknuten (Kongsberg) i SV. Mot sør sees Holleia med Tyrifjorden og kanten av Krokskogen i bakgrunnen.

Utsikt mot nord fra Hestebrenna. Fra venstre: Storrustefjell, Urdevassfjell, Svarttjernskollen og Høgfjell

Vindstille og deilig temperatur. Fra Hestbrenna gikk vi stien rett mot øst. Etter noen hundre meter kom vi til Tjuvenborgkoia, som er Ringerike Turistforenings ubetjente hytte i dette flotte området. Herfra fulgte vi den blåmerka stien nordover og ned hra Hestebrenna. Etter hvert dreide stien vestover og så sydover ned igjen til Saksentjernsætrene. En flott rundtur i et fantastisk flott landskap, men Petra hadde lagt igjen vanvittig mye vann i terrenget. Lengden på turen ble 8 km og 500 høydemeter ble forsert. Nina var med på turen.