Promenad över Tverrbottindarna (13.08.2011)  3

Written by Bergssport (Viktor Sääf)

Start point Tältet i Leirdalen (1,200m)
Endpoint Tältet i Leirdalen (1,200m)
Ascents Midtre Tverrbottinden Nord (2,151m) 13.08.2011
Midtre Tverrbottinden Sør (2,106m) 13.08.2011
Store Tverrbottinden (2,161m) 13.08.2011
Søre Tverrbottinden (1,971m) 13.08.2011
Vest for Søre Tverrbottinden (1,946m) 13.08.2011

Efter 3 nätter uppe under Nordre Illåbrean så hade jag och Micke dagen innan tagit en mellandag med en kort tur till Tverrbyttjönne och runt Stetinden vidare ner i Gravdalen, således så var vi idag mer taggade på att komma upp på högre höjder.

Hade läger invid vägen vid Leirlöyftgrove. Kom iväg på förmiddagen och tog sikte upp mot Leirholet där vi tog en snabb paus med choklad. Vidare den långa, stenbundna backen på 400 höjdmeter upp i skaret mellan Store och Midtre Tverrbottind. Gick först upp på Store, där det var väldigt folksamt, lördag och fint väder som det var. Lunchade på toppen med soppa och smörgås och fortsatte vidare mot Midtre Tverrbottindarna och sedan ner mot Söre Tverbottindarna. Lite lätt klyvning ner från punkt 2106, men fann oss en bra ränna ner.

Tanken var att fortsätta via punkt 1975 och försöka få med oss Tverrbytthornet på samma tur. Tog en rejäl paus uppe på 1975 där vi låg och solade oss i det fantastiska vädret som var.
Väl framme vid den tydliga hammaren som spärrar vägen upp mot Tverrbytthornet så fick vi sällskap av två norrmän, som tydligen också blivit en aning ställda över vilka problem hammaren bjöd på.
Vi försökte tillsammans runda denne på södra sidan, men jag fattade inte tillräckligt mod för att klättra upp osäkrad här, så efter en del funderande och utvärdering så gick vi ner i den branta flanken ned mot Kyrkjeglupen. En bättre och finare väg än man kan tro, och ganska snart nådde vi Lerivassbu där det blev en liten vila innan vi promenerade tillbaka till tältet.

Synd att vi inte fick med oss Tverrbytthornet på denna tur, men det kommer fler tillfällen!