Store Bukkeholstinden (19.09.2015)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers) GSM

Start point Leirvassbu
Ascents Store Bukkeholstinden (2,213m) 19.09.2015

Dag 2 på Peakbooktreff. Det var grått, vått og vinden blåste godt ute da jeg stod opp. Ikke så veldig fristende å tilbringe dagen på fjelltur men likevel tenkte jeg ikke på å droppe planen om å være med på fellesturen til Store Bukkeholstinden. Vi var 16 stykker som samlet oss utenfor Leirvassbu kl.9 og hilste på turlederen dskjauff (Daniel A. Skjauff) og så ble det avmarsj derfra. Det er noe av en luksus å begynne en tur rett fra fjellstua istedenfor å starte dagen med bilkjøring selv om jeg er ganske glad i å kjøre bil :) Fulgte stien østover forbi Leirvatnet først og så passerte vi et vann eller to til, begge to som har rare navner jeg ikke husker. Allerede ved Kyrkjeglupen var jeg virkelig lei av innmarsjen, hadde null motivasjon og flere ganger vurderte jeg å snu og gå tilbake til Leirvassbu. Kanskje sightseeing i Lom skulle vært en bedre ide? Heldigvis var humøret i gruppen noe høyere og dermed fant jeg ingen god grunn til å gi opp akkurat da. Men det ble et godt stykke til før vi endelig begynte å få gått noen høydemeter. Istedenfor å gå ned på østsiden av Kyrkjeglupen gikk vi opp og over en ryggformasjon på østsiden av Tverrbytthornet for å kunne holde litt høyde mens vi gikk rundt fjellet og inn i den neste dalen. Men det endte opp med at vi måtte gå ned i løs steinur uansett så jeg lurer på om vi virkelig sparte oss noe tid med dette rutevalget.

På vei mot Store Bukkeholstinden fra Kyrkjeglupen, Visbreatinden og Kyrkja i bakgrunnen
Lunsjpause ved 1540-vannet
Opp en liten ryggformasjon
Nordsiden av Tverrbytthornet sees bak vannet
Turen oppover
Over et lite parti med snø
Turlederen Daniel på vei opp ryggen mot toppen

Deretter fulgte vi elva opp mot 1540-vannet og tok en liten og frisk lunsjpause. Det kom en gløtt av sol men kampen mellom regnbyger og sol ble vunnet av regnbygerne og vi så ikke noe mer av sola etter dette lille øyeblikket. Etter lunsjpausen ble det effektiv stigning nordover på en slags ryggformasjon, noe som varmet opp kroppen veldig raskt. Jeg hadde allerede tenkt å ta av min vanntette buksa for å lufte beina litt men etter å ha lagt merke til gutten som gikk i shorts, følte jeg litt mer press til å bli med på shorts-gjengen også. Så da ble det en rask klærskift og av med buksa. Beina var ganske takknemlige for litt frihet igjen tror jeg. Fortsatte oppover på glatt stein for å komme oss opp til sørvestryggen. Nå var det snø som falte istedenfor regn men det var faktisk ikke så ille å gå på da snøen var ganske tørr og hadde litt bedre friksjon enn jeg hadde fryktet etter gårdagens opplevelse på Geite. På selveste toppryggen var det et godt snødekke, litt vindpakket også som gjorde det veldig greit å gå på. Jeg var litt overrasket at det skulle bli så behagelig å gå i og snart kom vi opp til toppen av Store Bukkeholstinden. Litt friskt å stå i ro og vente på folk så da måtte buksa tas på igjen!

Overraskende gode snøforhold på ryggen
Fortsatt shortssesong
Christian og Roger på vei opp til toppen
På turen ned
Herlig med å kunne gå ned på snø
Tverbytthornet kommer til syne igjen
Gutter på vei ned mot vannet
Litt oppholdsvær på turen tilbake til Leirvassbu

Noen av gruppen var ganske gira på å samle andre topper på sørryggen så vi delte oss i to grupper etter å ha gått et lite stykke ned ryggen. Jeg var ikke så motivert til å tilbringe mer tid i snøvær og tåke enn jeg måtte og hadde bestemt meg for å komme tilbake i bedre vær for å kose meg på hele traversen, så jeg ble med i gruppen som gikk ned fra fjellet. Dette var likevel ikke noe enkel sak da snøværet hadde skapt skikkelig sleipt føre i steinura lenger ned. Ble tidskrevende å gå/skli/ake ned i ura, men heldigvis gikk det bra og vi tok en beslutning for å benytte snøen i gryta for å spare litt tid og energi på turen ned til vannet. Humøret var fortsatt på et overraskende høyt nivå da vi løp ned på snøen og vi tok en pause til ved vannet før den noe kjedelige returen til Leirvassbu. En kortvarig periode med oppholdsvær ga oss et glimt av hele ryggen – typisk når man har bestemt seg for å ikke bli med på resten av traversen, men det skal bli der og jeg får ta den en annen gang :) Gikk tilbake ca. samme rute som vi brukte på innmarsjen, men på return rundet vi ryggformasjonen på et litt lavere punkt under Tverrbytthornet. Regnvær fra Kyrkjeglupen og helt tilbake til Leirvassbu gjorde at gåtempoet ble et hakk høyere enn tidligere på dagen, i hvert fall for oss som ikke gidder å tilbringe allverdens tid i slikt vær! Takk til alle som var med på turen :)

Virker som du er...

Written by rogerravlolosvik 08.11.2015 22:47

ei Godværsjente.

Vil huske at du var like positiv da vi gikk opp på Storebjørn under Peakbook`en i fjor også :-) Er uansett glad for at du ikke snudde på noen av turene.

Takk for turene vi har hatt sammen (så langt??). Hadde vært moro å få til flere turer en annen gang. Jeg har et lite prosjekt gående i Karlsøy kommune. Kunne jo ha gitt lyd når jeg skal opp dit igjen.

Re: Virker som du er...

Written by hmsv1 09.11.2015 06:21

Haha, godværsjente er kanskje ikke feil beskrivelse. Foretrekker litt sikt og rolig vær når jeg skal besøke nye topper, ellers blir jeg bare utålmodig for å komme meg opp og ned på raskest mulig måte. Mener at været på Bukkeholstinden ikke var like ille som på fjorårets tur til Storebjørn, men innmarsjen var ltt kjedelig.

Gi gjerne lyd når du er nordpå igjen og har tenkt å gå noen turer på Vannøya, jeg husker at du nevnte noe om en langtur der, det hørtes artig ut. Har ikke vært der på nesten to år nå, så det hadde vært kult å besøke noen andre topper der, helst i fint vær! :)