Raskiftet Sør og Raskiftet, Elverum, 189/404 (18.09.2015)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Raskiftet (810m) 18.09.2015
Raskiftet Sør (807m) 18.09.2015
Visits of other PBEs Raskiftet parkering (585m) 18.09.2015

Fulgte Otto sin beskrivelse. Vi kom kjørende fra Rena på rv.215 og tok av mot Fløtermuseet. Etter brua tok vi første vei til høyre, en grusvei skiltet Oskjølveien. Dette er en bomvei og etter noen hundre meter kom vi til der bompenger betales, 58 kroner som registreres via SMS. Etter bommen tok vi til venstre i første veideling og på nytt til venstre etter fjerde stikkvei, her var det ett stikkut skilt. Ett lite stykke etter Gransetra gikk det en traktorvei til høyre. Vi valgte å parkere her i krysset da veien videre var i noe dårlig forfatning og det var mye vann i veien etter de siste dagers regnskyll. Vi fortsatte videre oppover veien til fots og ved veiens ende var det sti videre merket med røde band her og der. Vi fulgte stien opp til Butjernet der vi forlot stien og gikk langs Butjernet før vi skrådde opp mot Raskiftet Sør. og fulgte langs
Rune, Shogun og Teis var med. Brukte 50 minutter til toppen. Skrev oss inn i boka og gikk innom Raskiftet (litt over 200 m fra Raskiftet sør) før vi tok en mer direkte rute ned igjen til bilen og gikk rett ned til myrene nedom Raskiftet istedenfor å gå innom Butjernet og fulgte stien tilbake til bilen. Brukte til sammen 1 time og 25 min på turen.