Geite (18.09.2015)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Storbreabrua
Ascents Geite (2,002m) 18.09.2015
Rundhøe (1,822m) 18.09.2015
Visits of other PBEs Storbreabrue (1,156m) 18.09.2015

Da var Peakbooktreff II i gang! Etter en våt biltur fra Gardermoen med Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) kom vi endelig frem til Leirvassbu torsdag kveld. Ikke så mye folk der da men på fredag morgen var det mye aktivitet etter frokost. De fleste hadde sannsynligvis dukket opp seint på torsdagen. Skulle vært med på turen til Store Rauddalstinden men hadde ombestemt meg kvelden før da jeg så at det var meldt ganske dårlig vær. Så jeg tenkte det skulle være lurt å hive meg med på en noe kortere tur til Geite. Var en relativt liten gruppe på 7 med turlederen Bjørneven (Bjørn-Even Bjarkli Verbeke) inkludert, husker ikke alle navner, men noen av de andre PBbrukere inkl. JoNy (Johannes Nygaard), Chris (Christian König), RuneHelgeland (Rune Helgeland) og to danske gutter. Vi møttes kl.9 og kjørte til Breabakkan hvor vi startet turen. Her var det ikke bare ei fin bru men det finnes også en god sti inn mot Storbrean på nordvestsiden av Rundhøe og vi benyttet den for å gå innover dalen. Gikk i veldig rolig tempo og tok en pause her og der. Heldigvis var det ikke så dårlig vær enda så det var en god del prating og sosial stemning. Etter å ha kommet et godt stykke opp mot Rundhøe tok vi av fra stien og gikk litt på skrå for å vinne noen høydemeter. Terrenget var ganske greit å gå i, stort sett fast steinur men det var dekt av mose og det gjorde det nesten såpeglatt å gå på. Vi prøvde å velge en rute som unngikk den glatteste delen av steinura men vi måtte ta det litt forsiktig likevel.

Utsikt mot Rundhøe fra stien som går inn mot Storbrean
Første pause
På veien opp Rundhøe
Nok en pause
Et kortvarig glimt av blå himmel og breen

Fikk til og med litt utsikt mot Storbean og Skardstinden, men alle topper var gjemt bak skyene som flyttet seg ganske raskt i vinden. Det blåste ikke så mye enda, men vi fikk et inntrykk av det som lå i vente. Ca. 100hm under toppen av Rundhøe fant vi et godt sted for å ta en matpause, her var det nesten vindstille selv om det var null sikt. Ble noe av en lang pause og litt småkjølig i kroppen. Var godt å bevege seg igjen. Etter et kort parti på relativt hard snø var vi oppe på toppen av Rundhøe. Ikke noe å si om utsikten som var dessverre fraværende men jeg vil tro at det skulle vært ganske fin. Siden det var såpass kaldt å dasse rundt der, fortsatte vi nesten umiddelbart i retning Geite. Gikk litt nedover mot det lille skaret mellom Rundhøe og Geite og så ble det rett opp nordryggen på Geite. Ble skikkelig dritvær her og snøen som falt på steinura var av den våte, glatte typen. Var til og med en slags sti på veien opp, men det forsvant etter hvert så det var bare å velge den letteste vei opp steinura til toppen. Virket som en evighet i vind og snøvær men vi kom oss opp til toppen uansett og det ble nok en lang pause der også. Ble litt bildetaking men det var egentlig ikke så mye å ta bilder av. Bare trivelige turfolk :)

Fra Rundhøe til Geite
Massevis av fine topper man må ta bilder av ;)
Gruppebilde ved varden
I høykvalitetssnø på turen ned til breen
Noen som koser seg veldig
Da var vi tilbake i steinura igjen

Og så var det turen ned, noe som jeg ikke hadde gledet meg veldig til. Men det gikk faktisk mye bedre enn fryktet. Tok det forsiktig i den glatte steinura til å begynne med og så gikk vi litt ut mot høyre (øst) for å skli ned i snøen. Klarte å få unnagjort noen høydemeter der før vi etter hvert måtte svinge til venstre siden av ryggen igjen. Bjørn-Even hadde fått noen tips om at det skulle være mulig å finne god snø som kunne benyttes for å gå ned mot Storbrean. Dette fant vi. Som alltid er det utrolig artig å løpe ned i god snø og her ble det ikke noe unntak. Fulgte sørsiden av Storbrean et lite stykke før vi innså at vi måtte opp i steinura på Rundhøe igjen for å unngå isen og bresprekker. Gikk over en liten rygg og ned til morenen hvor det var litt lettere å gå. Ble nok en pause eller to underveis før vi traff stien igjen som vi fulgte hele veien til der vi hadde parkert bilene. Turværet hadde ikke vært helt fantastisk, men likevel hadde vi hatt en helt OK oppevelse i godt selskap. Var godt å komme tilbake til en varm dusj før to inspirerende foredrag gitt av Ole-Petter og Sondre om kvelden.