Rundtur på Kjerkjeberget. (16.09.2015)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Sellanrå grendehus (60m)
Ascents Kjerkjeberget (611m) 16.09.2015

- Fin høstdag i Tingvoll.

Etter kraftig regn på natta, så det ut til å letne fra nordøst utover formiddagen. Vi kjørte i møte med sola og endte nok en gang opp i Tingvoll, som byr på mange fine utsiktstopper. Denne gangen gikk turen til Kjerkjeberget.

På veg mot den staselige varden på Kjerkjeberget.
Vestover mot Tingvollfjorden og Reinsfjellet.

Vi fant etterhvert vegen opp til Sellanrå grendehus i Svortdalen, hvor vi parkerte. Der var det relativt ny skilting til StikkUT-posten på toppen, som vi valgte å følge. Viste seg i ettertid at det nødvendigvis ikke var korteste veien til toppen....
Merkinga følger et system av traktorveger fram og tilbake opp Koksviklia og stigninga er moderat på lengre strekninger. Da vi nærma oss toppen av lia oppunder Svarthammaren, tok det av en rødmerka sti opp til høgre for traktorvegen. Vi fant ut det kunne være en god ide å følge den. Stien gikk rett opp lia, men dreide etterhvert mot vest og runda rundt åsen til vi møtte på ei rød hytte. En svak sti førte oss videre bort mot kraftlinja, der vi traff på en god og tilsynelatende trafikkert sti.
Høstsola varma godt og vi fulgte stien oppover myrdrag. Etterhvert kom vi opp mot toppryggen, og utsikten blei bedre og bedre. Litt mer vind her oppe, og etterhvert fikk vi øye på den flotte toppvarden, som vi nådde etter få minutter. Vi tok oss en tur frampå kanten mot øst. Her var det fin utsikt innover Nordmøre og alle fjordarmene på denne sida. I kneika vest for toppen var det le for vinden, så vi tok matpausa her.
På returen fulgte vi samme sti ned mot kraftlinja, og deretter den samme stien (gamlestien) ned lia til vi traff på vegen inne i Svortdalen. Dermed hadde det blitt en rundtur av dette, gamlestien er nok kjappest om det er et mål.