Slettmarkhøe (15.07.2003)

Nestnørdre Slettmarkhøe (2,086m) 15.07.2003
Slettmarkhøe S1 (2,150m) 15.07.2003
Slettmarkhøe S2 (2,105m) 15.07.2003

Fra Gjendebu til topps med rekognosering på sydøsteggen.

Etter en slitsom tur til Mesmogtind via Svartdalspiggan dagen før med sen retur var det ingen velkommen lyd da vekkerklokka ringte allerede klokka 6. "Slumre funksjonen" på mobiltelefonen ble flittig brukt en halvtimes tid før søvnsuget ble overvunnet. Det var helt nødvendig å stå opp så tidlig siden jeg skulle være med siste båten fra Gjendebu som ikke går så alt for sent.

Jeg gikk rolig oppover stien mot Eidsbugarden, passerte noen engstelige kuer på vei oppover før jeg etter en trekvarters tid kom til broa over Vesleåe. Jeg var nå allerede på "feil" side av elva fra Slettmarksbreen, men håpet det ville gå greit å krysse denne uten å gå store omveier. Et tråkk gikk opp lia, først på ryggen og senere på venstre side av høyde 1348. Vegetasjonen var lett og fin å gå på - gresskledde morenerygger et stykke ovenfor elva. Jeg drøyde med å forsøke meg på en brekrysning til elva etterhvert delte seg i tre hovedløp. Her gikk det helt greit å krysse med middels vannføring og jeg kunne svinge mer mot nordvestryggen uten å ha gått spesielt mye omvei. Nordryggen direkte så ganske bratt ut, og hele fjellsiden lenger opp var dominert av søfelt, våte sva og løsmateriale. Jeg gikk først opp et bratt snøflak og traverserte over på et annet litt lenger til høyre, sistnevnte er forresten tegnet inn på kartet som ei lita fonn. Ved kanten av den vesle breen under Nordre Slettmarkshø satte jeg fra meg sekken og trasket videre mot toppen kun med kameraet. Det gikk tungt oppover i den delvis løse snøen, men vanskelig var det ikke, og når man trengte en pause var det bare å snu seg å nyte den storslagne utsikten. Skjønt utsikten var i ferd med å forsvinne. Dagen hadde begynt som den forrige sluttet: Uten en sky på himmelen, men nå var lave skyer i ferd med å sige innover fjellheimen og la seg som gråhvite bomullsdotter rundt de høyeste toppene. Slettmarkspiggen forsvant inn og ut av tåka hele tiden.

Toppunktet på Slettmarkshø var ikke lett å finne siden det er en paddeflat brefonn som ligger der, men jeg gikk dit jeg antok det høyeste punktet var. En SMS fra Julia ga meg beskjed om at båten fra Gjendebu gikk senere enn det jeg først trodde, noe som gav meg tid til å gå et stykke ut på sydøsteggen for å undersøke hvordan den var. Jeg passerte først over en mindre topp, trolig med primærfaktor litt under 10 meter før selve eggen begynte. Videre nedover var det klyving og småklatring frem til en hammer som hadde en fasinerende stor steinblokk liggende helt ytterst. Jeg gikk litt ned på venstre side av den, og når jeg så hvordan den lå, kun med en liten del ned på bakken, helt ytterst på den forholdsvis smale eggen var det et mysterium for meg hvordan den var kommet dit i første omgang, og ikke minst hvordan den var blitt liggende. Jeg gikk ikke videre siden jeg var temmelig sliten og uansett måtte tilbake til sekken. Rett ned hammeren så det imidlertid ut til å være middels klatring, men dette virket å kunne omgås greit på østsiden (dog veldig mye løst)

Tilbaketuren gikk samme vei med en avstikker til de nordlige toppunktene. Faktisk virker det ytterste toppunktet å være mer av en topp enn det punkt 2086 er, imidlertid har den en mindre primærfaktor og teller derfor ikke med. Nordtoppen ser knapt ut som en topp og virker i seg selv ganske meningsløs å ha på en hvilken som helst liste, men men.

Ned mot Vesleådalen begynte føttene å jamre seg samtidig som finværet var vendt tilbake og gjorde det nærmest uutholdelig hett. Dette var en av rekorddagene sommeren 2003, hvor det ble rapportert over 30 grader flere steder, og ned mot Gjendbu føltes det nesten like varmt. Gjennomsvett og skitten kom jeg 3 kvarter for tidlig til kaia. Heldigvis: For dagens kanskje mest forfriskende opplevelse var å legge seg på svøm ut i det grønne Gjendevatnet. Det var renselse, fornyelse og nedkjøling på en gang - og en flott avslutning på 2 drømmedager i fjellet.