Blåskjerdingene (Haram) - godværet fortsetter! (11.09.2015)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Vatnedalen/Øst for Krogsætra (250m)
Endpoint Samme (219m)
Ascents Søre Blåskjerdingen (1,061m) 11.09.2015 16:35
Blåskjerdingen (1,069m) 11.09.2015 16:55
Visits of other PBEs Blåskjerdingen p-plass (214m) 11.09.2015 14:05

Blåskjerdingen - høyest i Haram

Etter formiddagsturen til Vasstrandegga i Ålesund/Skodje kjørte jeg nordover mot Skodje og Vatne. Dreide så østover opp Vatnedalen og fortsatte forbi Krogsætra til Blåskjerdingen p-plass der det er parkeringsmuligheter på begge sider av veien. Været var bare like fantastisk fint som de foregående to dagene. Sommertemperatur, sol og vindstille. Fulgte meget godt merket trasé først langs en skogsvei opp til ca. 350 moh, senere sti gjennom småskogen oppover mot åpent lende ca. 500 moh.

Meget godt rødmerket sti, først pinner. så ...
Rødmalte F-er på stein og fjell
Utsiktsvarde ca. 500 moh mot Krogsætra og Vatnedalen
Traff på et årskull med tillitsfulle (så lenge det varer), unge ryper

Over 600 moh begynner det å bli mye steinur, men merket sti er lagt slik at en kan unngå ur og gå mesteparten av tiden på gressbakker. Det blir en svinger, men alt i alt ganske behagelig.

Søre Blåskjerdingen
Som Otto skriver nøyer nok de fleste seg med et besøk på denne toppen Her er det en stor varde på GPS 383711 6942510 (30-40 m forskjellig fra PB-koordinatene som rettes) og et uttall med større og mindre varder i form av avlange steiner som er satt på høykant. Merkelig skikk som etter min mening skjemmer toppområdet. Turkasse og infoskilt som uten blygsel hevder at denne toppen er den høyeste i Haram!

Toppvarden på Søre + alle småvardene kommer til syne
Flott varde - her utsikt mot Tomrefjorden i NØ
Søre Blåskjerdingen med Blåskjerdingen 1069 i bakgrunnen
Begge toppene - strålende vær!
Her hevdes det at Søre Blåskjerdingen er høyest i Haram kommune!

Men en PB-er lar seg ikke lure så lett, så jeg fortsatte mot selveste ....

Blåskjerdingen 1069
Bratt ned noe eksponert sti ca 50 hm til det markante skaret som er synlig på lang avstand. Videre til venstre rundt en liten pinnakkel og klyving opp til topp-eggen. Egentlig er det to områder med klyving med et flatere parti mellom. Før siste klyveparti, noe eksponert parti på østsiden av eggen, fredeligere på vestsiden. Ingen problemer å ta seg opp noen steder men forholdene var utmerkete med tørt og fint fjell. Opp på selve Blåskjerdingen ble jeg litt usikker på hva som egentlig var høyeste punkt - en svær, oppmurt sirkelformet "borg" på GPS 383648 6942754 eller en liten varde 30 m sør for borgen på GPS 383634 6942723. Gjennomgang av GPS-tracket viser omtrent samme høyde på de to stedene, men borgen er kunstig høy, og jeg velger å flytte PB-koordinaten til varden sør for borgen.

På vei mot skaret mellom Søre og hovedtoppen
Hovedtoppen Blåskjerdingen 1069
Bratt parti før avflating og siste bratten opp mot toppen
Siste klyvepartiet
Fra "borgen" langs søreggen mot Søre Blåskjerdingen
Romsdalsfjell!

Returen fra hovedtoppen gikk meget greit - faktisk noe lettere enn turen opp, og jeg var tilbake på Søre etter ca. 40 min. Retur samme vei. Jeg var gått tom for drikke (ingen drikkemuligheter etter parkeringen), og fikk bommet meg noen gode slurker vann av et turfølge som jeg traff på vei oppover. Tilbake ved bilen etter ca. 5 timer. Jeg var litt forkjølet, og hadde gitt meg meget god tid oppover og pauset nesten 1 time.