Stetinden (12.09.2015)

Written by JoSo (Johan Solberg) GSM

Start point Storelva Parkering (5m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Halls fortopp (1,314m) 12.09.2015
Stetinden (1,391m) 12.09.2015

Vi (Andreas og jeg) våknet i teltet på rasteplassen ved foten av Stetind i moderat tid på morgenen og hadde det ikke så travelt i det fine været.
Kom oss i vei i 8-tida.., og var uansett plutselig først av alle på Halls fortopp. Nydelig vandring på den luftige eggen videre mot fingertaktraversen hvor det ble benyttet sikringsutstyr.
Videre en grei ryggvandring til det store, flate toppområdet på Stetinden.
Utrolig flott topp og mektig utsikt fra nasjonalfjellet vårt! :)
Helt stille og full sol på toppen gjorde at det ble brukt rikelig med tid her oppe.
På returen langs den nydelige ryggen ble det en rappell ned fra mysosten før vi var tilbake til Halls fortopp, som i seg selv er en vakker tind!
Historien stopper ikke her:
Vel nede ved Svartvatnet var dagen fremdeles ung. Vi hadde brukt i underkant av 7 timer t/r Stetinden inkludert romslige pauser i solvarmen.
Full av iver la vi derfor i vei forbi Svartvatnet og tenkte å ta turen til Presttinden i tillegg. Enkel tur tenkte vi, og la derfor igjen det meste av utstyr..., herunder tau, sikringsutstyr, mat, kart og det meste av klær.
Tuslet opp snøfeltene mellom Presttinden Vest og Presttinden og startet freidig på vesteggen på Presttinden herfra. Ja,ja... Luftig ble det, og vel så krevende som Stetinden til tider. Og så ble det full stopp rett under toppen. Bare ca 100 høydemetre fra toppunktet..
Og for å gjøre turen til "full fiasko" tenkte vi (les; jeg) at vi skulle omgå de avanserte partiene på retur. gikk derfor rett sørover og tenkte å komme oss ned på svaene vest for sørryggen. Det gikk jo selvfølgelelig ikke.. Opp igjen noen hundre høydemetre og ned de bratte hamrene vi i utgangspunktet kom opp! Det gikk heldigvis bedre enn forventet..
Vi (les; jeg) skulle tatt med kartet. Da hadde vi sett alt og hatt full oversikt før vi startet med denne galskapen!
Vi har Presttinden til gode.. Denne strafferunden tar jeg på meg skylda for. Min feil ;)
Men i teltet på kvelden var vi enige om at dagen hadde vært alldeles praktfull!
Årsaken til at vår Stetindtur fikk så vanvittig mange høydemetre og kilometre er selvfølgelig vårt iherdige forsøk på å nå Presttinden fra feil retning..

Stetinden fra Halls fortopp
Litt av Sydpillaren
Mysosten
Ved varden ute på kanten
Langt ned til p-plass ved Storelva
Flott skrin for besøksboka på toppen
Halls fortopp
Andreas koser seg..
Straks klar for rappell fra mysosten
Flott nasjonalfjell :)
Ved Svartvatnet etter vår rundtur i retning Presttinden..
Stetinden i solnedgang
Det klassiske motivet

Gratulerer!

Written by arntfla 16.09.2015 07:59

Og Strandåtinden?? ;)

Sv:

Written by JoSo 16.09.2015 09:02

Takk for gratulasjon, Arnt! Strandåtinden håper jeg også å få besøkt en dag. Det er mye å glede seg til :)

Utrolig..

Written by janyga 15.09.2015 23:25

..flotte bilder fra en fantastisk topp. Gratulerer med bestigning!

Sv: Utrolig..

Written by JoSo 15.09.2015 23:37

Tusen takk, Jan Arne :) En praktfull topp i et vakkert landskap!

Tett program siste uke Johan!

Written by otto 15.09.2015 20:54

Smart forflytning med godværet som fremdeles seiler nordover..

Sv: Tett program siste uke Joh

Written by JoSo 15.09.2015 22:57

Ja, Otto. Var utrolig heldig og glad for turene sist uke. Flere tilfeldige og planlagte hendelser gjorde dette mulig :)

Fine bilder,

Written by Olepetter 15.09.2015 20:33

men du har ikke akkurat overanstrengt deg i skildringen av bestigningen av Stetind... :)

Sv: Fine bilder,

Written by JoSo 15.09.2015 22:55

Neei.., du har rett Ole Petter :)

Sliter litt med å prioritere tid til slikt.

Selv om jeg mer enn gjerne kunne ønsket mer tid og interesse for turbeskrivelser!

Du og mange av dere andre er utrolig flinke :)