Nasjonstopper. BeNeLux-toppene (13.09.2015)

Written by rogerravlolosvik (Roger Ravlo-Losvik)

Ascents Signal de Botrange (694m) 13.09.2015
Burgplatz (558m) 13.09.2015
Kneiff (560m) 13.09.2015
Vaalserberg (322m) 13.09.2015

BeNeLux-toppene

Tregrensepunktet. Nederland, Belgia og Tyskland.
Hvis du skulle være i tvil...

Familien har en liten tur til Beneluxlandene for å feire bursdagen til Karoline. Vi benyttet da muligheten til å få med oss toppene i landene siden de ligger nær hverandre som perler på ei snor. Vi fløy til Brussel på fredag og tilbrakte fredag og lørdag der. Søndag leide vi bil og dro ut på tur. Vi kjørte først til Vaalserberg som er den høyeste i Nederland.
Vi parkerte ved tårnet på toppen. Det kostet 2 Euro for å stå der en dag. Helt overkommelig. Vi Fant kjapt både tregrense-punktet og den høyeste toppen i Nederland. Barna synes det var litt kult å kunne løpe ring gjennom tre land. Punktene ligger ca 30 meter unna hverandre og er merket med store støtter. Det var imidlertid ikke så enkelt å holde barna igjen for å få tatt bilder på toppen. Det var et stort klatrestativ som lå like bortenfor som fristet veldig. Kristian løp avgårde med Karoline på slep.

Toppen av Nederland. Vaalserberg

Etter en liten runde i klatrestativet fortalte vi barna at det var en labyrint her også. Det hørtes enda kulere ut og vi gikk dit også. Det kostet riktignok 5 Euro for voksne og 4 for barn. Vi bladde opp og forsvant inn i labyrinten. Den var faktisk ganske kul. Veiene i labyrinten hadde mange kule statuer og andre ting man kunne se og veiene var stengt av vannstråler flere steder. Disse skrudde seg imidlertid av innimellom, men det var mulig å hoppe gjennom de fleste uten å bli så veldig våt. Skjønt, når en har hoppet gjennom en del ganger ble man faktisk våt (Kristian). Vi fant tilslutt huset i midten og kunne se misunnelsen til alle som vi hadde passert gang på gang mens vi alle prøvde å finne fra.

Derfra bar det videre til Signal de Botrange som er toppen av Belgia. Den ligger en liten kjøretur lengre sør. Plottet toppen inn på GPS`en i bilen og kjørte avsted.
Vi ankom like før det begynte å regne. Vi skyndte oss ut av bilen og løp opp trappen til 700 meters merket deres. Deretter bar det ned til baksiden av trappen hvor det egentlige toppunktet ligger. Det er markert med ei steinstøtte. Klatremus opp på toppen der også.

Toppen av Belgia. Signal de Botrange.

Det var ikke lenge etter at vi hadde kommet oss inn i bilen før regnskyllet kom, men da hadde vi allerede satt kurs mot dagens siste topp som var Burgplatz og Kneiff.

Tårnet på Burgplatz.
Familien på tur.

Vi la merke til grusveien til Kneiff akkurat da vi passerte den. Greit da fikk vi ta Burgplatz først. Det var betraktelig enklere å få øye på. Tårnet var ikke akkurat usynlig i terrenget. Det er vel egentlig det offisielle toppunktet for Luxembourg. Skal jo innrømme at det er litt mer sexy å ha et slikt tårn på toppen enn at det ligger midt i maisåkeren. Det var imidlertid stengt og under renovering. Det var gjerder rundt hele. Vi knipset noen bilder og kjørte til Kneiff. Nå visste vi hvor avkjøringen var, så da gikk det greit å ta av. Vi kjørte opp til toppen og stoppet like ved den hvitmalte merkingen i veikanten. Jordet var nylig pløyd etter innhøstingen, så vi dristet oss ut på det og knipset noen bilder der også.

Toppen av Luxembourg. Kneiff.
Merkeplaten ved veien.
Familien på toppen av platen med toppunktet i bakgrunnen.

Da vi dagens toppsanking ferdig og vi satte kursen mot Luxembourg by hvor vi hadde booket oss inn på et hotell. Fin tur og barna var glad for å endelig få noen topper som ikke innebar lange marsjer.