Ruten igjen (13.09.2015)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Ruten (1,040m) 13.09.2015
Visits of other PBEs Borstad Parkeringsplass (225m) 13.09.2015

Jeg har vært på Ruten ett par ganger før, men det var før ut på tur appen med alle sørtrøndelags kommunetopper kom, så måtte ta meg en tur til for å få den registrert på appen:) Parkerte ved parkeringsplassen rett ved E39. Første hundre metrene på grusvei over elv og langs ett jorde. Gikk inn på jordet der det står skiltet mot Ruten. Her er det mulig å åpne strømgjerdet så man kan traske mellom kuene langs en traktorvei. Etter å ha forsert jordet og kuene er det godt merket men tidvis gjørmete sti oppover lia. Etter å ha krysset bekken på bru så er det to muligheter, enten å følge vardet sti som går til rett frem eller sti merket med store staker som går til venstre. Jeg valgte denne gangen å følge stakene til topps. Godt merket hele veien, men det som skjemmer denne toppen er alle installasjonene rett før toppen og på toppen. Det som trekker veldig opp er den kjempefine utsikten fra toppen og så gårsdagens turmål, Snota godt. Skrev meg inn i boka, og den blir med jevne mellomrom lagt inn på en nettside så man kan se hvem som har vært på toppen når. Samme vei tilbake. Brukte ca to timer til toppen og 3,5 timer totalt.

Godt merket med store staker, toppen sees i bakgrunnen