Snota og Litjsnota (12.09.2015)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Start point Gråhaugen
Endpoint Gråhaugen
Ascents Snota (1,669m) 12.09.2015
Litl-Snota (1,566m) 12.09.2015
Visits of other PBEs Gråsjøen parkering (510m) 12.09.2015

Fra RV 65 ved Kvammen tok vi av og kjørte innover mot Gråsjøen/Follsjøen, tror det var merka mot Trollheimen på skiltet. Kom etter hvert til bom, 60 kr, og fulgte veien innover til vi kom til ett kryss der det gikk vei nedover til høyre mot Gråhaugen som vi fulgte til endes der det er en parkeringsplass. Her starter det rødmerka sti til Snota, 11km fra parkeringsplassen til toppen ifølge skiltet. Gikk normalløypa opp og fulgte den rødmerkede stien til topps. Mange folk på Snota i dag, fint vær og kjempefin utsikt. Jeg, Magnar og Jannicke tok en avstikker opp til Litjsnota på vei ned fra Snota, og brukte vell 15-20 minutter på turen opp og ned fra skaret. Ellers gikk vi samme vei tilbake til bilen. Vi brukte ca 5,5 timer til toppen av Snota og 10 timer t/r inkludert mange pauser i det fine været.
Magnar, Jannicke Sigrid og Rino var med på tur.

Snota og Litj-Snota lokker i det fjerne
Hele gjengen samlet ved toppvarden på Snota
Litj-snota sett fra toppen av Snota
Mange fine fjell å skue fra Snota, Neådalssnota stikker opp i litt til venstre for midten og helt bak på høyre side sees Trolla, Kongskrona og Dronningskrona
Snota sett fra toppen av Litj-Snota