Skjorta - Gloppen, Jølster (11.09.2015)  5

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Helgheimsstøylen (560m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Skjorta (1,473m) 11.09.2015

Norges største pf-topper
11.9.2015

RUVENDE FJELL VED BREIMSVATNET
Jølster og Gloppen er to fjellrike nabokommuner i Sogn og Fjordane. Av de 26 kommunene i fylket er det bare Jølster som ikke har egen kystlinje og tilknytning til saltvannet. Innenfor de to kommunene ligger deler av Ålfotbreen, Gjegnalundsbreen, Sørsendalsbreen, Grovabreen, Myklebustbreen og Jostedalsbreen. Det høyeste punktet i Gloppen og Jølster kommuner er Snønipa (1827 moh.), som er et nunatak-fjell omkranset av Myklebustbreen. Snønipa er spesielt populær å bestige som vårskitur med utgangspunkt i Stardalen/Haugadalen. Med unntak av Ålfotbreen og Gjegnalundsbreen renner smeltevannet fra breene ned til de to store innsjøene Breimsvatnet og Jølstravatnet. Jølstravatnet ligger i sin helhet i Jølster kommune, mens det meste av Breimsvatnet ligger i Gloppen og en mindre del i Jølster. Nordvest for fjellet Skjorta ruver Botnafjellet i landskapet ved Sørsendals- breen, mens Ryssdalshornet sees i nordlig retning vest for det avlange Breimsvatnet. En annen av Jølsters nabokommuner er Naustdal, som strekker seg vestover til Førdefjorden. Jølster og Naustdal har vedtatt å slå seg sammen med Gaular og Førde og blir dermed en del av den nye Sunnfjord kommune fra 2020.

Etter noen nyttige turtips fra vår turkompis Joar, som bor ved Jølstervannet, kjørte vi mot Helgheim og fortsatte på bomveien (avgift) opp til parkeringsplassen, som var godt inngjerdet. Her har bøndene lagt alt til rette for at bilene kan stå godt beskyttet mot kyrnes spisse horn. Rødmerket sti starter forbi den idylliske Helgheimsstøylen, hvor noen fornøyde melkekyr var på sommerbeite. Vi passerte stidelet til Vardefjellet (1167 moh.) og fortsatte rett frem mot Vasskaret (960 moh.). I Vasskarbua under Brekkefjellet (1174 moh.) har Joar tilbrakt mange netter samt feiret jul og nyttår. Etter å ha beskuet hytta gikk vi bratt ned snøflanken til Vasskarvatnet. I denne nordvendte skyggesiden pleier snøen og isen å ligge til langt utpå sommeren. De neste 2 kilometerne går i flatt og lettgått terreng forbi Tverrlivatnet frem til Skjortas sørvendte rygg. Herfra er det fornuftig å roe ned tempoet de neste 500 høydemeterne opp til det store og flate platået. Den siste kilometeren ble en fin vandretur over snøteppet frem til Skjortas høyeste punkt (1472 moh.). Ved varden tok vi en halvtimes pause mens kikkerten flittig ble brukt for å studere Jostedalsbreen og Hurrungane. Skjortas østvendte fjellside går stupbratt ned i Breimsvatnet, som ligger ca. 1400 meter under toppen. I det varme sommerværet ble det rolig tempo tilbake til Vasskarbua, som er en ulåst hytte.

STORØRRET AV BESTE KVALITET
I det næringsrike Jølstravatnet blir det fisket ca. 15 tonn ørret hvert år. Det meste havner på Jølsterlia fiskemottak. Sverre Amundsen har rekorden på stang da han tok en storørret på 12,1 kilo med sluk i 1996. Rekorden med garnfiske er en ørret på 15,5 kilo som ble fanget i 1973. Det påstås at Jølstravatnet er et av Europas beste vann for ørretfiske.
(Fra boka Norges beste familietopper).

STED: Gloppen og Jølster kommuner i Sogn
og Fjordane
HØYDE: 1472 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 602 m
UTGANGSPUNKT: Helgheimsstøylen 560 moh.