Psilorites (02.09.2015)

Written by Geir74 (Geir Harald Lervik) GSM

Start point Psilorites Refuge (1,554m)
Endpoint Psilorites Refuge (1,554m)
Ascents Agathias (2,424m) 02.09.2015
Mount Ida (2,456m) 02.09.2015
Visits of other PBEs Mount Ida parkering (1,554m) 02.09.2015
Å bestige Kretas høyeste fjell,var et mål for meg denne gangen,på mitt andre år på øya.
Startet turen fra Rethymnon i leiebil kl 06.10,sammen med min greske venn Haris,og kjørte i retning Heraklion.
Tok av hovedveien mot Livadia,og fra landsbyen var det skiltet mot Psilorites Refuge,som ligger på høyde 1554 moh,på nordsiden av fjellet.
Haris fortalte at det fantes flere stier til toppen av Psilorites,men at turen fra nord var den letteste,og en kunne beregne 3 - 3,5 timer til toppen.
Satte fra oss bilen på en godt opparbeidet parkeringsplass ved Psilorites Refuge,som var et slags nødbu/ubetjent hytte ved foten av fjellet.
God temperatur på 13 grader,da vi startet turen på godt merket sti,som slynget seg sikk sakk oppover fjellsiden.
Brukte i underkant av 2 timer til Psilorites.
På toppen var det bygget et flott stein kloster,som fortsatt ble brukt til sermonier.
Tok oss tid til å gå innom Agathias på vei ned fra Psilorites.
Fin topptur til Kretas høyeste fjell.
Psilorites Refuge - Parkeringsplassen på nordsiden av fjellet.
Toppen av Psilorites i midten av bildet.
Klosteret på toppen begynner å komme til syne.