Drømmeforhold på Eidskyrkja (09.09.2015)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point P-lomme Grøndalsstølen (445m)
Endpoint Samme (445m)
Ascents Eidskyrkja (1,482m) 09.09.2015 16:05
Visits of other PBEs Grøndalsvegen bomveg (414m) 09.09.2015 13:00
Grøndalsstølen P-lomme (440m) 09.09.2015 13:05

Eidskyrkja
Mens Astrid var på tur i England hadde jeg anledning til en solotur til nye kommunetopper i Møre & Romsdal. Værmeldingene var perfekte for Nordvestlandet de kommende dager, og slo til for fullt! Det ble noen utrolig flotte turer i nærmest perfekt sommervær de neste dagene. Denne onsdagen kjørte jeg fra Hyllestad via Førde til Anda-Lote og fortsatte inn Heggjadalen mot Grøndalsvatnet. Like etter kommunegrensen mellom Eid og Volda passerte jeg en bil som hadde parkert i veikanten. Jeg syntes det var noe kjent med eieren som jeg fikk et glimt av i forbifarten. Stoppet, rygget og møtte min mangeårige kollega og venn Harald Bleie fra Bergen! Dette var totalt uventet. Jeg visste at Harald hadde hytte et eller annet sted i området, men dette var bare et helt utrolig sammentreff! Harald inviterte på middag og overnatting i hytten etter turen!
Fortsatte inn Grøndalsvegen bomveg til Grøndalsstølen P-lomme og opp traktorvegen til Grøndalsstølen. Turen til Eidskyrkja er godt beskrevet i boken Opptur Sogn og Fjordane av OppturAnne (Anne Rudsengen), og jeg fulgte denne ruten.

Avfotografert bilde med rute fra Opptur Sogn og Fjordane, Selja Forlag 2005
Start på stien ved Grøndalsstølen, merket Bygdaskaret og Sunndalsetra
Ved utløpet av Fantekrålvatnet mot Grøndalsvatnet
Mot Fantekrålvatnet og Sunndalsnipa

Fulgte tydelig sti opp Bygdaskaret til utløpet av Fantekrålvatnet 800 moh. Herlige blåbær langs stien. Brukte ca. 1 time opp hit. Så fulgte det bratteste partiet på turen opp ca. 200 hm til platået vest for vannet. Tydelig og bra merket sti hele veien. Resten av turen gikk på sti og fjell/ur, men også på større, lettgåtte snøflater oppover mot toppen.

Bratt ned mot Fantekrålvatnet!
Lettgått og fint terreng oppover mot toppen
Toppen i sikte. Lettgåtte snøfelter
Mot Sunndalsnipa
Flott varde på Eidskyrkja eller Kyrkjefjellet som det kalles lokalt
Utsikt mot NV - Volda og Voldsfjorden

Stor og flott varde på GPS 356723 6879110. Nedfalt trigmerke og mange andre småvarder på toppområdet. Været var bare fantastisk - sol og vindstille. Jeg bevilget meg en lengre pause før jeg tok fatt på returen som gikk på 1.5t. Dro så opp til den flotte tømmerhytten til Harald og Bente der jeg ble traktert med en kald pils og herlig middag! Etter en koselig kveld gikk vi til ro og våknet til god frokost med nylaget multesyltetøy basert på gårdagens multetur for Bente og Harald. Jeg fikk med meg et glass av herligheten som jeg koste meg med de påfølgende dagene. Tusen takk til Harald og Bente for et veldig hyggelig opphold på hytten - dette ble en helt uventet og trivelig start på min M & R tur!

Start date 09.09.2015 13:09
End date 09.09.2015 18:31

Fin rapport og flotte bilder!

Written by arntfla 14.09.2015 22:06

Tenker Anne blir fornøyd nå ;)

Sv: Fin rapport og flotte bild

Written by knutsverre 14.09.2015 22:11

Takker! Håper det er OK at jeg bruker bildet fra Opptur-boken med kildeangivelse......

Høyest i Volda

Written by otto 14.09.2015 21:00

Kan ikke bli annet enn en sekser i dette høstværet. Toppen er jo bare helt TOPP..

Sv: Høyest i Volda

Written by knutsverre 14.09.2015 21:59

Ja, det blir bare seksere i slikt vær! Dere hadde jo samme flotte været og tilsvarende turer i Jølster-fjellene de samme dagene! Vestlandet er vakkert!

Spesielt artig

Written by Stigun 14.09.2015 12:58

å lese turrapporten fra din drømmedag på Eidskyrkja når vi nærmest bokstavelig gikk i dine fotspor 3 dager senere!

Sv: Spesielt artig

Written by knutsverre 14.09.2015 22:00

Bra at du og Bente fikk dere en tur i godvær på denne flotte toppen! De fleste har jo vært der om vinteren, men jamen er det en flott sommertur også!