Skjærviktinden og omeng (29.08.2015)

Written by rogerravlolosvik (Roger Ravlo-Losvik)

Ascents Bringen (383m) 29.08.2015
Vassdalkollen (329m) 29.08.2015

Skjærviktinden og omeng

Sjøsprøyt på Nordskaret

Nå var det egentlig meningen at jeg skulle stått opp i går, padlet til Skjærvik og tatt denne runden, men det var noen skjær i sjøen på den planen. På morgenen var det storfjære, og kajakken som jeg padlet inn på høyvann lå 150 meter fra sjøen. Tenkte da at jeg kunne ta det litt rolig om morgenen og padle når sjøen hadde flødd, men da satte vinden inn og la en effektiv stopper for de planene. Bildet av neset hvor jeg lå sier vel sitt. Ble liggende og vente til at vinden skulle løye litt før jeg kunne legge i vei.
Klokken 1630 la jeg ut fra Nordneset. Vinden hadde gitt seg litt og dønningene hadde jeg i ryggen. Da jeg hadde kommet en kilometer ut satte imidlertid vinden inn igjen og kom kraftig fra sør/sørøst. Midt i trynet igjen. Nok en gang måtte jeg kjempe meg gjennom bølger på 1-1,5 meter. Kombinasjonen av dønninger fra en kant og vind fra en annen gav resultater på sjøen. Etter 40 minutter roet vinden seg igjen og siste stykket til Skjærvik var greit. Greit å komme i land og få på seg ei tørr skjorte igjen.
Tok kontakt med dem som var i huset der og spurte om jeg kunne låne en liten hageflekk til å sette opp teltet mitt. I praten som oppstod viser det seg at fruen i huset hadde gått på skole med onkelen min for 50 år siden.
Jeg benyttet kvelden til å ta noen månebilder før jeg la meg.

Fullmåne i Skjærvik

Så starter selve turen. Gikk fra Skjærvik, opp til Fjøsvatnet for å fylle vann før jeg startet stigningen opp til Finnsultinden. Til tider litt tett vegetasjon, men det var greit å gå der hvor det var steinur. De som var i huset hadde advart meg mot å gå opp ryggen som var på sørsiden av Fjøsdalen, men ut fra det jeg kunne se fra avstand kan det være en morsom rygg å klyve hvis en er litt glad i høyder. På toppen av Finnsultinden blåste det en kraftig kald vind. Gikk raskt over toppen mens jeg knipset noen bilder og satte noen steiner oppå hverandre for å markere toppen. Gikk så ned i bandet til nordtoppen og byttet ut t-skjorte med langarmet ulltrøye, brettet ned buksebeina og tok på meg vindjakke, lue og hansker. Da ble det litt mer behagelig å være her.

Gjorde en sving oppom nordtoppen før jeg trakk ned mot en liten rygg i vest. Der var det en PF-30 topp som jeg måtte måle. Det var to topper som var nesten like høye, men den sørligste var en meter høyere. Fulgte så ryggen sørover og spiste lunsj før jeg gikk opp på neste rygg innerst i Vassdalen.

Vassdalkollen sørtoppen 329 moh
Vassdalkollen nordtoppen 328 moh

Høyde 319, Bringen Øst, viste seg å være en PF>30 topp, så det ble en rask tur oppom den også før jeg gikk bort på Bringen. Fra Bringen hadde jeg kjempefin utsikt mot øyene vestover.

Høyde 418 med Bringen øst i siktet.
Bringen øst
Bringen med Måsvær og Grøtøya i bakgrunnen

Deretter gikk jeg oppover mot høyde 504 som viste seg å ikke være det høyeste punktet på den toppen. Toppunktet lå helt ute på kanten ned mot Hermannsfjordvatnet, og jeg målte det til 511 moh og navngav den Hermannsfjordpiggen.
Fortsatte så til Finnsultinden vest, før jeg la i vei mot dagens høyeste topp som var Skjærviktinden. Det var forholdsvis slakt de siste to kilometerne til toppen, men det var ikke ruta jeg valgte ned fra toppen igjen.

Skjærviktinden

Jeg dro rett over toppunktet og fortsatte rett sør, ned ura. Det var bratt og veldig løst. Vil egentlig ikke anbefale denne veien hvis flere går i lag for all stein en løs, både smått og stort. Sjansen for å starte et steinsprang er til stede. Jeg kom meg heldigvis ned uten alt for store krumspring. Fulgte gressrennene ned da jeg kom til dem og det var mye mer behagelig.

Nede ved Klubbevikvatnan fikk jeg fylt opp camelbacken igjen. Deretter gikk jeg for å finne PF til Klubbevikkollen. Da jeg stod oppå ryggen kunne jeg se at det virket som Rakkenesfjellet også var en mulig PF>30 opp. Jeg ruslet bort til den først, og det viste seg at den hadde PF 37 meter.
Så bar det opp til Klubbevikkollen som dagens siste topp.
På vei tilbake til Skjærvik kom jeg over et vakkert fossefall som jeg måtte forevige.

Tilbake i Skjærvik sjekket jeg været for å finne ut hva jeg skulle gjøre videre. Nå var det blikk stille og sol. Værmeldingen viste at om noen timer skulle det blåse opp og det var meldt kuling og regn de neste dagene. Ikke den mest ideelle kombinasjonen for kajakkpadling og toppturer.
Jeg valgte derfor å ta en rask middag for å fylle på lagrene igjen, og så legge kursen hjemover mens jeg hadde været på min side.
Måtte også ta bilde av forankringen til huset. De fleste hus her ute er bardunert kraftig til bakken. Det som ikke sitter fast havner på havet.

Jeg padlet over Råsa mot Helgøya og rundet denne på nordsiden. Like etter at jeg hadde rundet Nordnibba satte vinden inn igjen. Den var ikke like kraftig som på det verste i går, men den kom selvfølgelig midt imot. Det var godt å komme i land i Kvalvåg etter en lang dag i fjellet og på sjøen. Padleturen over var 20,6 km og jeg brukte 3:18.