Skarkjerringatraversen (27.08.2015)

Written by rogerravlolosvik (Roger Ravlo-Losvik)

Ascents Litletinden (477m) 27.08.2015
Litletinden nord (457m) 27.08.2015
Skarkjerringa (477m) 27.08.2015

Skarkjerringatraversen

Vadested i Nordskarvågen

Etter en liten lunsj var det klart for en ettermiddagstur på Kjerringa. Nå som det var fjæresjø kunne jeg ta snarveien på stranda rett over fra Nordskaret mot Skarkjerringa. På flo får du en god kilometer ekstra for å komme deg over sandbankene. Gikk opp på østsiden av skogen til jeg kom opp på ryggen som leder opp til toppen. Holdt meg i vestflanken på ryggen oppover da det blåste litt ujevn kald vind fra øst.

Varden på Skarkjerringa

Hadde flott utsikt fra toppen og gikk da videre mot Litletinden, som faktisk er like høy som Skarkjerringa. Satte opp en liten varde på Litletinden før jeg fortsatte traversen videre mot nordtoppen.

Litletinden med sikt mot Rossmålen, Manen og Storburan.

Jeg fulgte stien som gikk på toppen av ryggen mot neste toppen og målte PF på det laveste punktet på ryggen. 418 moh gir en PF på 39 meter.
På nordtoppen satt jeg meg ned i le for vinden og nøt ettermiddagssolen og litt nøtteblanding. En herlig dag på fjellet.

Fra nordtoppen fulgte jeg et grønt belte som ledet ned fra toppen mot Bringdalen. Det var lett å komme seg ned her. Krysset over elven og skrådde ned lia. I bunnen kom jeg inn på stien som jeg hadde fulgt fra Nordskaret. Da bar det over stranden tilbake til leiren igjen. Klar for kveldsmat og en liten hvil i posen før jeg skulle padle videre til neste sted.