Skarpefjellsnakken (08.09.2015)

Written by Stigun GSM

Start point Røyrbotnen parkering (163m)
Endpoint Røyrbotnen parkering (163m)
Ascents Skarpefjellsnakken (778m) 08.09.2015 15:30

Etter besøk på Brossviksåta tidligere på dagen kjørte jeg mot Kringla ved E39 og tok av til høyre ved avkjørsel merket Sløvåg og Duesund. Etter noen km kjøring ny avkjørsel til høyre mot Kalhovda og etter noen hundre meter enda en gang til høyre på smal vei som gikk over i bratt, dog asfaltert skogvei i retning Røyrbotn. Parkerte rett før liten bro da veien videre oppover var meget bratt. Fulgte vei oppover på venstre side av bekk fra Røyrbotn, og krysset over elven hvor veien sluttet. Fulgte rød/hvit-merket sti bratt oppover furuskog delvis på sva opp til Kalhovdsetra. Mistet stien like etter Kalhovdsetra(den går trolig opp Kudalen) og tok videre bratt stiløst nordvestover, siden nord og nordøst opp rygg mot Kupegga og fulgte denne til Skarpefjellnakken.

Utsikt fra Skarpefjellsnakken mot sør. Kudalen i forgrunnen til venstre
"Dokumentasjon"..

Fin utsikt, mente bl.a. bestemt at jeg kunne skimte Folgefonna langt i det fjerne i sør. Ned igjen valgte jeg å gå rett sydøstover, i begynnelsen på tørre lettgåtte sva i retning Kudalen, noe som viste seg å være et klokere valg enn ruten jeg hadde valgt oppover, og snart var jeg nede ved Kalhovdsetra og inne på merket sti igjen. Nede ved bilen ca kl 18.15, godt fornøyd med 2 flotte pf 500-topper denne fine høstdagen.