Stussfjellet fra Stussdalen (08.09.2015)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point P-plass Øvre Sætravatnet (360m)
Endpoint Samme (360m)
Ascents Stussfjellet (688m) 08.09.2015 18:40
Visits of other PBEs Stussdalen-Sætravatnet kr. 40 (220m) 08.09.2015 17:30
Øvre Sætravatnet p-plass (355m) 08.09.2015 17:40

På vei nordover mot Sogn og Møre & Romsdal passet det bra med en tur til et nytt Lindåsfjell denne nydelige september ettermiddagen. Tok av fra E39 fra Bergen opp Stussdalen mot venstre. Denne veien er nok kommunal, men meget smal og dårlig - dessuten så bratt at jeg ville kvidd meg alvorlig for å kjøre opp - og enda mere ned - på vinterføre!

Parkering ved Øvre Sætravatnet i Stussdalen
Her starter stien mot Stussfjellet

Oppe ved gårdene i Stussdalen starter bomvegen Stussdalen-Sætravatnet kr. 40 som fører opp til Øvre Sætra (Seter)vatnet. Det virker dyrt med kr. 40 for denne korte strekningen, men til gjengjeld er både veien og Øvre Sætravatnet p-plass meget godt vedlikeholdt, mye bedre enn den kommunale veistumpen! Ved gården traff jeg bonden Anders Stusdal. Da jeg fortalte om mitt ærend, nevnte han straks arntfla (Arnt Flatmo) som har vært mye i området! Stistart finnes like nedenfor (sør) for P-plassen på GPS 313659 6741021. En stor, flat stein markerer starten på det som er igjen av en meget tilgrodd sti som det er vanskelig å følge lenger oppe i terrenget. Herlige, store blåbær langs stien senket fremdriften endel! Stien forsvant mer eller mindre over 300m. Lenger opp fant jeg bare sporadiske stier, mest sannsynlig hjortetråkk. Ruten fremgår av GPS-sporet. Terrenget var til dels bratt og ulendt med bratte fjellvegger enkelte steder, men hjortetråkkene viste hvor en kan gå. Over tregrensen på vel 400 moh ble terrenget lettere et stykke før det igjen ble bratt opp NNV siden mot det flate og fine topp-platået på Stussfjellet. Da jeg kom opp hit til en utsiktsvarde gikk det opp to ryper like foran meg. Bankers for en rypejeger, men de er antagelig fredet pga liten bestand. Fortsatte sørover til opprinnelig GPS posisjon på PB som viste seg å være nær et trig-punkt med nedfalt stang. Gjenreiste stangen, men den er dårlig bygget, og faller nok fort ned igjen! GPS her 314463 6741039.

Trig-stangen på Stussfjellet står igjen oppreist!
Fra trigmerket mot høyere punkt 100 m mot nord

Som flere andre PB-medlemmer (Runemb (Rune Blomberg) og GeirL (Geir Lie)) har bemerket ligger høyeste punkt på Stussfjellet ca. 100m nord for for trig-punktet på en liten steinknaus nær utsiktsvarden. Høyden her er både visuelt og med GPS et par meter høyere enn ved trig-punktet. GPS 314453 6741138. Nydelig vær og flott utsikt over Lindåsfjellene fra Stussfjellet.

Høyeste punkt nær kamera, utsiktsvarden mot venstre
Laget en liten varde på høyeste punkt. Trig-merket i bakgrunnen

Ned igjen forsøkte jeg å finne en bedre vei langs bergene litt lenger nord, men dette alternativet var ikke spesielt vellykket. Tilbake ved bilen etter en tur på ca. 2 timer, inkludert blåbærkos og registrering.