Sollia fra Leikongsætra (07.09.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Leikongsætra (150m)
Endpoint Leikongsætra (150m)
Ascents Sollia Vesttoppen (660m) 07.09.2015
Sollia Østtoppen (661m) 07.09.2015
Sollia øst for (596m) 07.09.2015
Visits of other PBEs Tursti Leikongsætra - Sollia (150m) 07.09.2015 18:24

Etter en regnfull morgen tittet sola frem på ettermiddagen. Jeg kjente litt på hvor jeg hadde lyst til å dra og endte opp med Sollia - fra Leikongsætra. Da var det i det minste ikke noe vått gress og busk jeg måtte vase gjennom før jeg kom over skoggrensa.

Stien fra Leikongsætra er fin, men ikke så fin etter regn. Man må hoppe litt over myrer og fra stein til stein. Sånn sett er det god balansetrening. Og Karma synes å trives her oppe. Hun er i 100 på Blåtind pga hare, lunken på Rjåhornet (tydeligvis ikke mye som skjer der) og midt i mellom på Sollia.

På vei til Sollia

Jeg hadde tenkt å jogge men var så sulten da jeg kom hjem fra jobb at jeg måtte hive i meg en stor porsjon fuglemat. Både sulten og evnen til å løpe forsvant fort. Men det var hyggelig å gå fort også ;)

Sollia kommer til syne på 598-toppen

Det tok nesten 1,5 time å nå toppen i gåtempo. Klokken var 18:47 da vi ankom østtoppen. Jeg bestemte meg for å gå bort til vesttoppen for å måle på GPS'en hvilken av punktene som var høyest. GPS'en var ikke i modus til å gi meg troverdige data så det ble med magefølelsen. Og den holdt en bitteliten knapp på vesttoppen...

Karma på Sollia (østtoppen)

På vei tilbake tok vi en litt annen rute fra 598-toppen og til ryggen fra Sædalen. Jeg fikk i det minste et fint panorama av Sollia og vannene rundt.

Sollia og Holmevatnet

Jeg telte litt på knappene om jeg skulle gå via Rjåhornet eller Røddalshorn men bestemte meg for at litt over en mil fikk holde. Klokken 19:30 var vi tilbake ved bilen og Karma ble grundig vasket ren for søle i bekken ved Leikongsætra.