Nest siste Valdrestoppturen (06.09.2015)  6

Slettmarkpiggen Fortoppen (2,120m) 06.09.2015
Nesten ferdig!

Nesten ferdig

Denne helga skulle vi gå den nest siste turen, en ganske lang tur, sa pappa. Egentlig skulle jeg og pappa gå alene, for mamma var på jobb og ingen andre barn kunne bli med, men så plutselig var det to voksne som ville være med. Det var i alle fall bedre enn å bare gå med pappa.
En som heter Jørn kom og hentet oss kjempetidlig og så kjørte vi til den der Eidsbugarden igjen hvor vi møtte ei som heter Gitte.

Jørn, Gitte og meg på vei innover.

Langt å gå

I dag hadde jeg sekk og så gikk de voksne veldig fort. De gikk liksom bare i sånn kjempefort voksentempo, så jeg måtte bytte mellom å løpe og å gå. Og så tok de nesten aldri pauser, men vi kom fort fremover. Først langs det store Bygdinvannet, og så opp bakken, og så over den morsomme hengebroa (jeg elsker hengebroer!!!) og så enda lenger og så over en elv med is på steinene sånn at pappa glei og så kunne vi ta en fin pause.

På vei oppover til første toppen.

Opp til nysnøen

Etter pausen kom en bratt oppoverbakke og vips var vi hos nysnøen. Her var det kjempefint og jeg gikk og skravla med Gitte mens pappa og Jørn gikk litt foran oss, og plutselig var vi på den første toppen, en som heter Slettmarkkampen. Ikke Valdrestopp, men i allefall en Totusen.
Pappa var kjempesliten, mens jeg var ikke så sliten.

På Slettmarkkampen

Rapellering

Etter den første toppen måtte vi ned et litt bratt sted. Her laget pappa noe taugreier, og så kunne jeg rappellere ned og litt bort. Etterpå det måtte vi klatre litt ned, og i bunnen av den bratte veggen var det et lite hus av stein ut mot et stort stup. Her tok vi bilder.
Nå var det ikke langt til toppen, men det var masse snø. Vi kom til en liten tulletopp som står på en liste og tok noen tullebilder der, og like etterpå kom vi nesten til den store Slettmarkpiggen, men vi måtte snu et sted og gå en annen vei, for det blei litt skummelt. Det var en smal sti med snø og så kjempkjempehøyt stup rett ned.

Rappellering
I "huset"
Jørn og meg på tulletoppen.

Spiss topp

Toppen var veldig spiss, så pappa passet ekstra på meg her. Etterpå koste vi oss med mat, godteri, drikke i sola. Det var skikkelig fint vær og bra utsikt. Tilbake var det moro ned snøen, men jeg slo kneet mitt i en stein og det var ikke gøy.
Tauet hang og ventet på oss på det vanskelige stedet, men det var jammen mye vanskeligere å komme opp enn ned. Puh! Slitsomt.
Etterpå sklei vi ned mange snøbakker, og så til slutt måtte vi gå veldig langt på stien.
Tusen takk for turen Gitte og Jørn. Det var kjempekoselig å være på tur med dere.

Nesten fremme.
Deilig med pause.
På vei tilbake.
Moro med snø
Her var det gøy å klatre.

Etterpåskriving

Nå har jeg vært på 160 av 161 Valdrestopper. Nå er det bare én igjen, og den er i tillegg kjempelett. Da skal jeg få premie og sånn, og da skal hvertfall noen andre være med. Jeg gleder meg kjempemasse og maser på at det skal bli snart, men pappa sier vi må vente litt.

På vei hjem.
Jeg elsker hengebroer.

Flere bilder

Kart

Start date 06.09.2015 09:08
End date 06.09.2015 19:10

25 km

Written by Olepetter 15.09.2015 20:43

og så en så spiss topp - fantastisk. Og bare 1 igjen. Skjønner du er ivrig! Jeg var faktisk samtidig på en lavere topp 4,5 km mot nord (Tungepiggan), og tok bilde mot toppen like før dere nådde den! Tenkte nok at dere var der oppe...

Tøff

Written by Naboen 08.09.2015 08:49

fjelldame! Må vel være Norges tøffeste fjelldame du..:) Fine bilder fra en kul tur. Gleder oss til den siste toppen din, hvis vi blir invitert..:)

Sv: Tøff

Written by linntherese 15.09.2015 17:35

Haha!

Tøff jente!

Written by gitteval 07.09.2015 21:52

Tusen takk for en super tur, det var veldig moro å gå sammen med deg som er så sprudlende og positiv :)

Morsomt å lese rapporten din, du er flink til å skrive, Linn Therese :)

Sv: Tøff jente!

Written by linntherese 15.09.2015 17:35

Vet du om du kommer?

• +

Sv: Sv: Tøff jente!

Written by gitteval 15.09.2015 18:30

Nest siste...

Written by Nils 07.09.2015 21:48

For en super nestsistetur du hadde da, Linn T.! Slettmarkpiggen i sånt vær drømmevær er ikke alle forunt. Artig å se at dere hadde akkurat samme vær og forhold som da jeg besteg disse toppene for 22 år siden, den 28. august 1993. ;-)

Jeg tror du fikser den siste helt greit, Linn T. :-) Det er ikke den verste på lista det... Masse lykke til!

Sv: Nest siste...

Written by linntherese 15.09.2015 17:36

Takk

Ikke får du skodde på

Written by Øyvindbr 07.09.2015 21:27

Slettmarkene heller. :) Sånn skal det gjøres!

Jeg så bare 50 meter da jeg var på Slettmarkpiggen for snart 3 uker siden. Men stjernehimmelen på Slettmarkkampen var fin.

Lykke til med siste turen da! :)

Sv: Ikke får du skodde på

Written by linntherese 15.09.2015 17:37

Kult

Superjente!

Written by Atomsilda 07.09.2015 20:32

Takk for en flott tur Linn Therese. Det var kjempetrivelig å være på tur med deg. Håper vi treffes igjen på tur!