Mykkeltveitveten (05.09.2015)

Written by Stigun GSM

Start point Hyljarås (484m)
Endpoint Hyljarås (484m)
Ascents Mykkeltveitveten (1,131m) 05.09.2015
Tok av fra E16 ved Bulken ved vestenden av Vangsvatnet, kjøring retning Hamlagrø. Etter noen km sørvestover oppover den smale og svingete veien mot Hamlagrø avkjørsel på høyre side merket Hyljarås. Kjørte først over en ås og så bratt ned på vestsiden. Kjørte forbi gården Hagen hvor en grind måtte åpnes, og videre oppover helt til enden av veien sørvestover, totalt nærmere 6 km fra avkjørselen fra Hamlagrøveien. Her lå det et par hytter/driftsbygninger og en del innemark; Flagastølen. Fikk en hyggelig prat med bonden som var til stede, han drev med kyr men måtte selge hele buskapen da driftsbygningen hadde brent ned for bare 3 uker siden. Jeg fikk lov å stå ved enden av veien med bilen vederlagsfritt. Fulgte så kjerrevei og ganske snart smal sti på venstre side av elven, snart forsvant stien og jeg siktet mot Olsokubotnen. Krysset elven greit før jeg kom så langt. Videre oppover bratt gjel syd for Vardeggen, etterthvert direkte mot toppen. Kald vind på toppen, hvis mest forseggjorte varde i nordøst neppe ligger på høyeste punkt, dette var markert med en meget mindre varde ca 100 meter lengre sørvest.
Fra høyeste punkt mot storvarden

Inntok matpakke i le for den kald nordavinden men ble raskt kald, og etter forevigelse av utsikten bar det nedover.
Utsikt mot Voss. Hardangerjøkulen i øvre høyre hjørne.
Utsikt mot øst, bl.a. Hjortahorgi og Folgefonna

Brukte 50 minutter ned, tiden opp omgis med taushet.